In team work or individually, I have contributed to results such as new or improved standards for measurement of pavement bearing capacity and for design of road reinforcement, guidelines for geometric design of highways and systems for redesign of pavement slopes on existing roads.
I have invented a road condition parameter 'Rut Bottom Cross Slope Variance' that finds road sections where vehicles are exposed to hazardous roll vibration and lateral buffeting, correlated to increased crash risk.
I have two patents in road condition measurements.
I have led several EU-funded research projects on vehicle and human vibration due to road condition, led studies on road slipperiness due to contaminations such as diesel fuel, winter gritting sand on dry asphalt, snow, ice and on wet slick asphalt. I have to some degree inspired manufacturers such as Bose, Volvo Trucks and Nokian Tyres to innovations such as the Bose Ride Seat System, Volvo Individual Front Suspension and the Hakkapeliitta 9 winter tyre with dual stud types addressing also lateral grip on ice.
Together with Per Thomson and others, I have raised awareness all way up to the EU Commission on the disproportionate winter crash risks with EU-semitrailer rigs with short truck-tractor units.
I am board member, congress member or member in several mobility associations, such as Motormännen. International Forum for Road Transport Technology (IFRTT), NTF Dalarnas Yrkestrafikråd, Vetenskap och Erfarenhet i TrafiksäkerhetsArbetet (VETA), The Nordic Road Associations working group on Traffic Safety and Transports, and the Swedish Asphalt Institute.
I am advisor to the Accident Investigation Board Norway, the Swedish Accident Investigation Authority, Norwegian Public Roads Administration, the Swedish Transport Agency, the Swedish Transport Administration, the Swedish Association of Road Transport Companies, the Swedish Motorcyclists Association and to Sweden's largest consumer organization for motorists - Motormännen.
I am currently leading a research study on premature pavement failure due to dynamic loads caused by long wave road surface unevenness.
Bläddra artiklar av Johan Granlund
Bra vägar ger trafiksäker framkomlighet. Det är en självklarhet som alla kan hålla med om; varför skulle vi annars lägga pengar på att bygga vägar nämnvärt bättre än kostigar? Hur är det då med dåligt utformade vägar, eller med dåligt skötta vägar? Rimligtvis förhåller det sig så att dessa tvärtom ger ökad olycksrisk och minskad framkomlighet. Men det vill några personer inte hålla med om. Det förekommer t o m att vissa representanter för väghållare går så långt som att påstå att dåligt skötta vägar tvärtom ökar trafiksäkerheten. Denna artikel falsifierar det "omvända magiska tänkandet*" att dåliga vägar skulle vara trafiksäkrare, genom att påvisa tiotusentals gånger förhöjd olycksfrekvens pga korrugerad spårbildning i tjock isskorpa. Med stor enighet om att mer och bättre vägunderhåll kan förebygga trafikolyckor, ökar också sannolikheten att våra beslutsfattare instämmer i att ökade anslag till vägunderhåll är en god strategi för att ta effektiva steg i riktning närmare Nollvisionen.
*Inom psykologin används termen magiskt tänkande som en beteckning för små barns förenklade bild av kausalitet, d.v.s. orsak och verkan, nämligen att de själva skulle vara orsaken till det som händer omkring dem. Om det till exempel händer ett storasyskon en olycka, och barnet nyligen har varit argt på syskonet, kopplar barnet ihop olyckan med ilskan och tror felaktigt att det är ansvarigt för olyckan. Med "omvänt magiskt tänkande" syftas här på att vissa personer jättegärna vill naivt tro att dålig vinterväghållning såsom utebliven halkbekämpning inte skulle orsaka trafikolycksrisk.
Arbetsgivaren har ansvar för att förebygga trafikolyckor, både på arbetstid och under pendlingsresor. Av de som förolyckats i vägtrafik i samband med tjänsten, har mer än varannan förlorat kontrollen över fordonet. Det finns alltså starka skäl att få de anställda att köra på däck som ger maximal kursstabilitet och minimal bromssträcka även på ishalt väglag. Nokians lösning för att möta dessa behov, är det nya dubbdäcket Hakkapeliitta 9. Som första däck i världen har Hakka 9 två olika typer av dubbar. Dubbarna i mitten av slitbanan är utformade för maximal inbromsning. Ännu viktigare är de dubbar som är utformade för maximalt sidogrepp och sitter i däckets skuldror. Efter intensiv och krävande testkörning i arktisk miljö på Nokians testanläggning White Hell i finska Ivalo, är min bedömning att Hakka 9 kommer bli herre på täppan bland vinterdäck. Dominansen för Hakka 9 lär bli särskilt stor bland oss som i tjänsten eller vid bilpendling till och från arbetet kör på den farligaste vägtypen; länsvägar med max 80 km/tim hastighetsgräns.
Allt fler däckfirmor erbjuder sig att pumpa nya däck med kvävgas (nitrogen) istället för med vanlig luft, typiskt mot ett pristillägg på runt femtilappen per däck. Kvävet gör att däcket dels håller rätt lufttryck längre, dels håller jämnare tryck oavsett däckens temperatur. Därmed ska nitrogen ge fördelar som ökad trafiksäkerhet, minskat däckslitage och därmed minskad bilägarkostnad. Frågan är bara ifall dessa fördelar med nitrogen är mer påhitt än verkligt mätbara nyttor? Om de är verkliga nyttor, kan det ju passa bra att byta från luft till kvävgas i samband med säsongsskiftet till vinterdäck.
Ger dubbfria vinterdäck verkligen bra säkerhet i hela landet?
"-Kör du en bil utrustad med antisladdsystem (ESC) har du en bra säkerhet i hela landet med dubbfria vinterdäck av nordisk modell. " Det…
Så här i däckbytartider är det många som funderar på för- och nackdelar mellan odubbade vinterdäck och dubbade vinterdäck. Tidningar fylls av resultat från jämförande tester. Försäkringsbolag och myndi…
Runt om i Sverige rapporteras om snabbt växande brist på dubbdäck hos däckhandlare. Det talas om att många däckfabrikat redan har slut på dubbade vinterdäck i ett 20-tal däckdimensioner. Svenska Dagbla…
Igår kväll berättade jag att Hakka 8 vann Nordens viktigaste däcktest 2013/14, utfört vid Test World i Ivalo och resultaten publicerade på finska. Nu har jag fått fatt på en engelskspråkig version av a…
Grattis till alla i Norge som vill köpa testvinnaren Nokian Hakkapeliitta 8!
Hakka 8 är tillåtet i Finland och Sverige, men stoppades i Norge.Ikväll kom beskedet att Vegdirektoratet fattat det kloka…
I sommar testar jag Hakka Black i dimension 225/45 R17 på SAAB 9-5:an. Tidigare somrar har bilen rullat på Nokian NRVi på 16 tums fälgar. Black finns i några enstaka 16 tums dimensioner, men ingen av d…
Nya Nokian Hakkapeliitta 8 har en ny mönsterform som förbättrar köregenskaperna på torr asfalt. De sneda 3D-stödlamellerna på mitten av slitbanan förstärker däckets konstruktion, vilket gör att det re…
Inom loppet av någon minut under onsdagen, sladdade två bilar av länsväg 583 Mockfjärd - Borlänge och var nära att krocka med varandra I DIKET. När jag stannade med Saaben hade snömolnen ännu inte lagt…
Har tidigare bloggat här om att nödhammare m bälteskniv borde vara standard i bilar, med tanke på alla drunkningsolyckor i bil (ifjol drunknade tre personer enbart i Dalarna). Här är en påminnelse til…
Två av de viktigaste nyckelorden under 2013 års Nordic Way kongress om vinterväghållning var vägfriktion och vägsäkerhet . Utställare visade upp vägfriktionsmätare av olika typer. TWO har nu modi…
Strax efter kl 04 i morse hoppade jag in i Saaben och satte kurs mot Östersund och Nordic Way. Det är en konferens om vinterväghållning som hålls vartannat år. Det hade fallit en hel del snö, men vägdr…
Tidigt igår morse körde jag två av flickorna till konståkningsarenan med vår familjebil, en sjusitsig Ford Galaxy. Plötsligt fick Fordens Hakka 7:or bekänna färg, då ett rådjur plötsligt hoppade ut på…
Nokian Tyres uppfann vinterdäcket år 1934. Två år sedan uppfann Nokian även dubbdäcket. Men hur klarade nordborna av vinterkörning innan vinterdäcket uppfanns?
Svaret är att vägarna var så dåliga å…
Trafiksäkerhet för tunga lastbilar: ”Alla” vet att trafiksäkerhet förutsätter bra däck på både dragbil och trailer, i synnerhet vintertid. Trots detta, förekommer att vissa åkare enbart ”sular om” dra…
Yrkestrafikkforbundet fruktar fler olyckor när dubbdäcken får upp till 35 % färre dubbar . De bygger detta bl a på slutsatser i Trafikverket/Vecturas rapprot; bra! Men de borde delta i Nokians release…
Large areas in Great Britain are currently suffering unusually hard from low temperature, snow and ice . Hence UK newspapers and social media are full with advise on how to drive safe on ice and how to…
Du har säkert läst om hur dramatiskt hög effekt dubbdäck har, jämfört med odubbade däck, på att minska svåra trafikolyckor på ishalka och faktiskt även när man summerar och jämför hela vintersäsongens…
-Naee dei fongeireir lijka bra meid iodäubbadei deck ejvän peåo ijshalka . Gissar att ganska många skåningar bittert fått anledning att ångra den typen av påstående idag. Tre omkom och ett 40-tal perso…
Viss musik gör dig till en usel bilförare. Alla som sett Bruce Willis "Die hard"-filmer vet att Hip-Hop musik driver hjälten John McClane till vansinne. Nu har forskare vetenskapligt bevisat att Hip-H…
Vinterdäcket är en fantastisk innovation, och är numera obligatorisk på vintern enligt svensk lag. Grovt mönstrat med gummi som håller sig mjukt även i kyla och ger väggrepp har betytt mycket för trafi…
Idag hölls Transportforums session om däck. Rätt däck sparar både på miljön och drygar ut innehållet i plänboken . För att göra det lättare för oss konsumenter att välja rätt finns det inom EU sedan…
Transportforum är med ca 1600 deltagare Nordens största årliga konferens för branschfolk inom luftfart, sjöfart, järnväg och väg. Det är en utmärkt arena att träffa gamla bekanta och odla nya kontakte…
Jag har tidigare tipsat om betydelsen av att utrusta bilen med en nödhammare , utifrån en rad tragiska drunkningsolyckor där bilar kört av landsvägar.I fredags överlevde Anders Eriksson, Resele, ett he…
Julen firade vi för ovanlighets skull hemma i Dalarna, pga Kristinas sjuksköterskejobb på Julafton och på Annandagen. Därefter blev det en resa upp till Ådalen för att träffa släkt och vänner samt fira…
Hoppsan! Där hoppade kaffemuggen ur mugghållaren. Tur den var urdrucken redan för ett par timmar sedan. Sätter tillbaks den i mugghållaren. Någon minut senare; Hoppsan igen!? Konstigt, muggen har ju ti…
Först. Snabbast. Hakkapeliitta. Nordiska vintervägar med omväxlande saltmodd och såphal is samt entreprenadiserad skötsel innebär stora utmaningar för alla med höga krav på både säkerhetsmarginal och f…
Min gårdag inleddes med en härligt körglad upplevelse med Saaben på hårdpackad snö från Bäsna by in till Borlänge C. Däcken greppade kanonbra och det var en fröjd att köra. Dagsprogrammet utgjordes av…
Igår blev jag intervjuad av brittiska Commercial Motor magazine, angående resultat i den stora undersökning av lastbilsförares exponering för ohälsosamma och i vissa fall trafikfarliga vibrationer, som…
Your choice of tyres affects the braking distance. From 50 km/h, the car needs 42 m with studded tyres on polished ice. With Nordic unstudded tyres, 56.5 m is needed. Centraleuropean M+S needs 68 m. Su…
Risken att dö är ca 7 gånger högre när vi vistas i vägtrafiken än resten av vår vakna tid. Ofta har olyckorna komplex bakgrund. Data från USA visar att 35 % av dödsolyckorna sker genom vältning (rollov…
På fredagskvällen skedde en stor tragedi i lilla Malå i norra Västerbotten . En 20-årig man fick av oklar anledning i hög fart bredsladd på hal vägbana och mejade ned en folksamling mitt inne i samhäll…