Vintern passerade, våren kom med riktig värme på 16-17 grader men sedan följde förstås bakslaget i vanlig ordning. Nu är vi väl tillbaka i vad som är ungefär normalt med temperaturer, det vill säga nästan vinter. Då pratar jag Stockholmsområdet.
Även om det ikväll faller ett lättare snöfall över Stockholms skärgård så är det inte mycket kvar på vinterdäckssäsongen och någon form av summering måste jag ge mig på.
Jag har nu kört nästan en säsong på mina Hakkapeliitta 8 SUV. En vinter som har varit ganska moderat vad gäller dramatik. Det syns i vår budget för vägföreningen också. Vinterväghållningen har gjort att vi ligger bra till ekonomiskt.
Om än inte drama så i alla fall lite hårdtestande av vintergrepp har jag utfört tidigare i vinter.
Under januari-februari begåvades vi vädermässigt med både kyla, blida och lite regn. Nästan samtidigt. Halva stan halkade runt på isgator och resten satt hos ortopeden. Kanske det värsta vintervädret av allt för de flesta men för en däckbloggare mys.

Den väldigt branta backen vi har upp på gården blev till skridskobana och en utmärkt plattform för däcktest med SUV. Två ord: fruktansvärt halt. Alltså f-r-u-k-t-a-n-s-v-ä-r-t halt.
Men upp för backen kom jag. Varje gång.
Med lite fart - aldrig några problem.
Med nästan ingen fart - nästan inga problem. Hakkadubben greppar och tar bilen upp.
Med ingen fart - då borde bilen glida bakåt i en sådan här backe. Jag kör upp. Provar och stanna mitt i backen. Full broms. Bilen står blickstilla. Rör sig inte en millimeter. Magi!
Trycker på 4WD lock på Outlandern, lättar på bromsen och låter råstyrkan i de dubbla elmotorerna sätta bilen i rullning. Bilen rör sig uppåt några centimeter, slirar och kommer inte längre. Trycker på bromsen och bilen glider bakåt sakta men kontrollerat. Tyngdlagen råder även över Hakka 8 SUV. Jag hör hur dubben river upp isen. Men trots allt, vilket otroligt grepp, inte mycket som slår detta.
Det blev ett kul experiment och jag upprepar det hela flera gånger. Upp och ned i backen, bromsa och stanna.
Sedan ut och inspektera. Isräfflor som heter duga var resultatet.


Jag vågade aldrig prova med mina Hakka R, som ju saknar dubb men de hade nog gått bet. På sådant här underlag är det enbart dubb som gäller.
Nu är det slut på den här typen av underlag i alla fall, mest asfalt överallt. Om några dagar bär det av norrut. Inte mycket vinterväglag kvar på huvudvägarna där heller efter dagsmejan som blir så här års men på de mindre vägarna kan jag få chansen att testköra lite hårdare.