Varning för våt is

Så här års börjar de flesta vägar att ha tinat fram och ha barmarksyta av asfalt eller grus. Fortfarande förekommer knepigt vinterföre, då det kan vara nattkallt och frysa på rejält för att under dagtid tina av solens värmande strålar. Resultatet kan i värsta fall bli riktigt hal våt is där väggreppet kan sjunka dramatiskt från en timme till en annan.

Bläddrade i ett mycket läsvärt dubbdäckstest från tidningen ViBilägare vintern 2010. Det unika i testet var att dubbdäcken jämfördes vid två olika temperaturer, dels vid -2 grader C och dels vid +1 C. Ett av de testade momenten var bromsning från 30 till 5 km/tim. Resultaten visade att testvinnaren Nokians Hakkapeliitta 7 är mycket distinkta (bara 23 m bromssträcka) och konsekventa; bromssträckan för Hakka 7 ökade bara 3 m / drygt 10 % när underlaget växlade till våt is i +1 C. Som referens testades även två odubbade premium däck, varav det ena av nordisk typ och det andra av kontinental typ. Resultaten för de odubbade däcken var skrämmande dåliga, jämfört med dubbdäcken i allmänhet och med Hakka 7 i synnerhet. Det nordiska odubbade däcket bromsade på 28 m vid -2 C och på 47 m vid +1 C, medan det kontinentala behövde 35 resp 60 m. Detta innebär ca 70 % längre bromssträcka vid +1 C än den redan långa bromssträckan vid - 2 C. I meter räknat så blir skillnaderna självklart ännu större vid normala landsvägsfarter än från blygsamma 30 km/tim. Kan inte låta bli att undra över hur många som råkat illa ut bara för att de inte förutsett att deras odubbade däck kan tappa så sjukt mycket i bromsprestanda när temperaturen stiger bara ett par grader.

Först. Snabbast. Hakkapelitta. Här står Hakkapeliitta för "mesta testvinnaren".

Kör med insidan,
Johan