Nu närmar sig vinterns slut och med det reklam för nya sommardäck. Tänk på att inte byta allt för tidigt. Svea rikes lag kräver att vinterdäcken ska vara på hela mars, vid vinterväglag. Dubbdäck får vara på t o m 15 april. Ifjol bytte många personbilister till sommardäck helgen 14-15 april. Början av april hade varit jättefin och varm. Till morgonen den 16 april föll en decimeter blötsnö. Då uppstod totalstopp på alla vägar mellan Borlänge och Falun. Detta skylldes av vissa på lastbilar, men andra menar att det var personbilar som slirande på sommardäck körde så sakta att lastbilarna tappade den fart och levande kraft de behöver för att klara de långa branta backarna.
Om vinterföre kan befaras, får dubbdäck sitta på längre än till 15 april. Här i Dalarna har ingen nånsin blivit bötfälld för att kört med dubbdäck fram till sista april.
Faktum är att vägar under sommaren poleras släta av fordonsflottans sommardäck. Detta gör att asfalten kan bli kritiskt hal vid regn. Dessa livsfarligt släta vägytor ruggas upp och blir trafiksäkra tack vare dubbdäcken, utan att väghållare behöver betala en enda krona. I länder utan dubbdäck tvingas väghållare betala rejält för trafikstörande maskinell retexturering, så att olycksrisken hålls i schack. Med detta i minne, ser jag det som en ren samhällstjänst att behålla dubbdäcken på hela april. Nu är uppruggningen från Hakka 7:orna 70 % lägre än från jämförbara konkurrerande däck, enligt test vid VTI. Det pekar på att Hakka 7:ornas dubbar också är tåliga för slitaget som asfaltkörning innebär.
Om du som jag behåller vinterdäcken på länge under våren, tänk då på att hantera risken under riktigt varma vårdagar. Vinterdäck ska inte användas på sommaren, eftersom de på varm asfalt ger sämre manöveregenskaper och längre bromssträcka än sommardäck. Det betyder att vi under de varma dagar som ibland poppar upp mellan köldknäpparna får se till att köra med större marginaler än de som lagt på sommardäck tidigt. Å andra sidan har vi alltså grymt bättre trafiksäker framkomlighet under rekyler i vädret, så som 16 april i fjol här i Dalarna.
Kör med insidan och behåll vinterdäcken på tills vintern verkligen är över,
Johan
PS
Styrelsen för Nordiskt Vägforums svenska avdelning har tilldelat mig NVFs Pedagogiska Pris 2012. Priset omfattar 50 000 kr och en vacker litografi som symboliserar det Nordiska samarbetet inom vägsektorn. Priset fick jag vid en ceremoni i samband med NVF Sveriges årsmöte Stockholm i tisdags, dit jag skyndat efter att ha suttit i paneldebatt på tema ”Högkapacitetslastbilar, Infrastruktur och Trafiksäkerhet” i en NVF-konferens på Arlanda.
Jag är mycket stolt och tacksam över att ha tilldelats NVFs pris. Det värmde extra att få veta att nomineringen kom från Sveriges Åkeriföretag, dvs en organisation för vägnätets användare.
NVFs motivering till att jag fick priset kan du läsa på Vecturas Expertblogg.