Hur skulle jag välja om jag bytte till ett par nya Nokian Hakka-däck idag?
Inför förra sommarsäsongen fick jag ett erbjudande att köpa Nokians sommardäck till rabatterat pris så jag har fortfarande det kvar i bakhuvudet hur jag valde då. Dock skiljer sig en sak i däckfamiljen i år, Nokain Hakka Black. Den fanns inte när jag köpte mina däck utan lanserades senare under året. Nu har jag ändå testat dem på Gotland Ring, eftersom Nokian bjöd med mig på lanseringen av Hakka Black, så jag vet vad de går för.
Jag valde mellan Green och Blue. Det som tilltalade mig med Green var att det har en miljövänlig profilering och att rullmotståndet var lågt, något jag även uppmärksammat och vant mig vid med mina vinterdäck, Hakkapeliitta R. Men Blue har egenskaper som tilltalar mig mer och då framförallt greppet vid vått väglag och minskad risk för vattenplaning. Om jag tänker på de tillfällen när jag känner mig mest illa till mods på vägarna så är det just när det regnat mycket och vägbanan är fylld med vatten. Så det är nummer ett på min prioritetslista över egenskaper. Därför
valdejag Nokian Hakka Blue. Green är säkert bra det också, farsan kör på dem och är nöjd med dem, men jag vill gärna ha det där lite extra när det kommer till vått väglag.
Hur är det med Hakka Black då, skulle jag välja det över Blue? Jag testkörde dem på Gotland Ring med en Audi R4 med många hästkrafter. Riktigt bra prestandadäck som håller greppet i kraftiga inbromsningar, snabba accelerationer och höga hastigheter, men lets face it, jag kör en VW Passat Ecofuel som jag tankar med biogas. Det är inte riktigt den bilen jag associerar med ett fartfyllt prestandadäck :)
Därför
väljerjag återigen Nokian Hakka Blue!
Jag har kört på mina Blue i en säsong nu och dragit några slutsatser (som gäller för min körstil). Däcket slits fortare än Hakkapeliitta R, men det kan bero på lite högre hastigheter och att jag kör lite längre sträckor på sommaren.
Det har högre rullmotstånd än Hakkapeliitta R och drar därför mer bränsle, men Hakkapeliitta R är i en klass för sig så bättre att jämföra med Michelin EnergySaver som jag hade på tidigare där Blue står som en klar segrare med ~10% lägre bränsleförbrukning.
Blue håller greppet vid våt vägbana.
Det som är svårast med att välja däck måste jag säga är vilka däcktester som man ska lita på. Har tidningarna använt sig av profissionella däcktestare eller har de bara kört ut på en bana och känt sig fram? Eftersom jag sett Nokian Tyres testanläggning och fått se hur mycket tester som görs och hur man garanterar att testerna görs med samma förutsättningar så vet jag att jag kan lita på att Nokian alltid kommer ligga bland toppdtillverkarna. Jag menar varför skulle man lansera ett däck som var sämre än en tidigare version?
