Vad är det egentligen som är säkerhet? Överallt ser man artiklar om hur säkra bilar är om de skulle krocka. Man kan läsa om skydd och airbags för passagerare. Numera finns det till och med airbags för förbipasserande. Detta är naturligtvis helt fantastiskt. Vi vill inte vara utan dessa innovationer. Passiv säkerhet är bra!
Dock är det sällan jag ser någonting i dessa tester hur en bil beter sig när den är nystartad en frostkall morgon med is på rutan och en kall och hal vinterväg som väntar. Kan det vara så att säkerhet kanske inte ens är något som följer med i bilens originalutrustning? Jag talar om detaljer som gör körningen mer angenäm samtidigt som den låter mig som förare tänka på annat än att ratten är iskall, eller att vägen är hal och oplogad. Det är dessa detaljer som kan göra skillnad. I nollvisionens Sverige borde detta vara något som politikerna borde titta på.
Vad är det då för detaljer jag talar om som skapar denna aktiva säkerhet. Jo, först och främst är det viktigt att ha en bil som är välbalanserad och som berättar när det är halt. En av de dummaste saker jag har hört var när en person högtravande berättade att han klarade sig gott och väl med sina året runt däck eftersom han hade en fyrhjulsdriven bil. Detta kanske kan stämma när det gäller att komma iväg från stillastående, men när det gäller att få stopp på bilen är det tyvärr så att naturens lagar gäller. Det vill säga, dåliga däck ger lång bromssträcka. Det är verkligen inte säkert.
Men aktiv säkerhet handlar inte bara om bilen och vilka däck som är på den. Det handlar även om lite mjukare detaljer som om rutorna och kupén är uppvärmda av en motorvärmare och hur utspädd spolarvätska man har.
Jag har i många år haft bil utan motorvärmare och jag kan villigt erkänna att nu när jag har en bil med värmare så vill jag aldrig mer vara utan detta. Alla rutor är rena från is och frost, ratten är varm och jag kan sätta mig ner i förarsätet och fokusera på att göra det jag verkligen behöver fokusera på. Det vill säga att framföra fordonet på ett säkert sätt.
En snabb summering av min situation är att nu är jag väldigt rustad för vintern. Jag har både aktiv och passiv säkerhet. Min bil kommer iväg så snabbt den kan som en framhjulsdriven bil kan göra. Men framförallt, när jag trampar på bromsen kan motorvärmaren, spolarvätskan och mitt körsätt göra att jag har får de där mikrosekunderna som verkligen behövs för att få stopp på bilen.
Utanpå detta är det tur att jag inte har däck som gör att jag förlorar allt som min aktiva säkerhet har gett mig. Däcken gräver ner klorna i isen som en hund på ett parkettgolv och jag stannar snabbt och säkert. Det känns lite som en träkloss på ett sandpapper.
Har jag nu allt som behövs för att klara mig i trafiken? Från min sida är jag rustad, men tyvärr vet jag att det finns andra där ute som skrapar precis så mycket av rutorna som de tycker är nödvändigt innan de sätter sig i sin iskalla bil och som kör iväg på dåliga däck. Några av dessa kan vara mina närmaste medtrafikanter där ute på vägen. Då är det bäst tar det säkra före det osäkra och gör det enda rätta:
Det är bäst att jag håller avstånd!