Unikt Nokian-test

Trafiksäkerhet för tunga lastbilar: ”Alla” vet att trafiksäkerhet förutsätter bra däck på både dragbil och trailer, i synnerhet vintertid. Trots detta, förekommer att vissa åkare enbart ”sular om” dragbilen. En förklaring till att vissa trailers har dåliga däck är att trailern ofta ägs av annan än åkaren själv.Nokian Truck Tyres arrangerade i mars 2012 ett test i Ivalo i norra Finland, där man jämförde köregenskaper för lastbil med släp som har bra däck mot ett likadant 43 tons ekipage med på gränsen till olagligt slitna däck. Den första dragbilen hade helt nya Nokian Hakkapeliitta F framdäck och Nokian Hakkapeliitta Truck E drivdäck, medan övriga var nya s k Åretrunt-däck. Den andra lastbilen hade enbart slitna Åretrunt-däck med cirka fem mm mönster kvar.

Testkörningarna skedde på packad snö och is under ledning av vännen Teppo Siltanen, chef för produktutveckIing vid Nokian Truck Tyres. Båda ekipagen ABS-bromsade från ett antal hastigheter. Dessutom testades dubbelt filbyte. Båda ekipagen hade sensorer som bl a mätte fordonens rörelser under testerna.

Resultaten visade tydligt betydelsen av bra däck, inklusive på lastbilens släpvagn:

  • Vid bromsning från 70 km/tim hade ekipaget med slitna däck i snitt 30 % längre bromssträcka än med nya däck.
  • När ekipaget med nya däck hade stannat helt från 70, fortsatte lastbilen med slitna däck i 35 km/tim.
  • När ekipaget med bra däck gick i mål vid accelerationstest, hade lastbilen med slitna däck bara komrnit haIvvägs.
  • Vid det dubbla filbytestestet hade ekipaget med nya däck ingen understyrning, drivaxelns sidorörelser var små, medan dollyn och släpvagnen följde dragbilen fint hela tiden. Däremot understyrde dragbilen med slitna däck kraftigt. Ekipagets dolly sladdade ut farligt mycket i sidled. Det var även svårt att få ekipaget att styra rakt fram igen.


 

Nu ser jag fram mot kvällens avresa mot Nokians testanläggning uppe i Ivalo, 300 km norr om Polcirkeln, där vi ska sätta den nya generationens vinterdäck för personbil på hårda prov. Kan dubbade Hakkapeliitta 8 verkligen slå Hakkapeliitta 7 som har världsrekord med 331.61 km/tim på is? Även om jag inte räknar med att vi ska satsa på nytt världsrekord imorgon, så kommer vi utan tvekan att köra både fort och testa krävande manövrar. Med både Hakka 7 och med nya Hakka 8.

Först. Snabbast. Hakkapeliitta 8???

Kör med insidan,

Johan

PS

I lördags bjöd mina två yngsta döttrar på två riktigt glada överraskningar, när de vann var sin årsgrupp i Gagnefs Småstjärnor 2013. Se vinnarna här:Evelina vinner Småstjärnorna 2013 (kortversion av segerdansen).Engla vinner Småstjärnorna (fullversion av segerdansen).

Som Ni förstår är Pappa Johan jättestolt över flickorna   :)