Tystare bil på 20 minuter

Äntligen  :)

Imorse var det dags att byta till testdäcken. Ajöss till de tre år gamla trotjänarna, även de dubbade premiumdäck. Välkommen Hakkapeliitta 7!

Bytet hos Vianor i Borlänge gick mycket snabbt, det tog bara 20 minuter. Detta trots att Nokian hade sänt fel däckdimension, 15 tum istf 16. Blev inget stort problem för Vianor, då de uppenbarligen har stort lager av Nokian däck.

Innan jag åkte iväg, fick jag värdebevis och kort information om Hakkaskydd. Det är en kundfördel jag inte kände till innan detta test. Däck som skadats utan att vara kundens fel byts ut kostnadsfritt. Toppen för den som drabbas, samtidigt som denna typ av garanti antagligen mycket sällan faller ut på premiumdäck. Gissar att Hakkaskydd är en relativt billig garanti för Nokian.

På min bil sitter nu dubbade Hakkapeliitta 7 i dimension 205/55 16. Det är lite smalare än original, men fortfarande tillåten dimension. En fördel är något högre marktryck än med 215 bredd, vilket ger bättre grepp och stabilitet på moddiga landsvägar (läs mitt tidigare inlägg om däckdimension).

De gamla däcken hade samma dimension. Två av dem hade tappat en hel del dubb, så då fickk Vianor skrota. De andra två säljer jag på Blocket, så kan nån i behov finna hyfsade däck för en spottstyver och så spar vi på miljön. De med dubbsläpp bedömde jag inte tillräckligt bra för att skänka bort; de hade inte tillräcklig säkerhet/livslängd för att vara meningsfulla att kosta på montaget.

Det som slog mig under jungfrufärden var hur tyst Hakkadäcken rullar. De känns som kattens tassar. Märks inte när bilen körs i stadig fart, men "klornas" arbete hörs när man bromsar. Vid gaspådrag överröstar Saabens etanolturbo  ;)

Ljudupplevelsen vid inbromsning är inte störande, men den hörs tydligt. Den fick mig att reflektera över hur vi planerar vägar och gator. Ju färre konfliktpunkter som byggts in längs vägen, desto mindre behov av bromsning och därmed mindre av störande bromsljud. I vissa städer finns t ex fartgupp vid ingång och/eller utgång av snäva rondeller, liksom på vissa platser vid trafikljusreglerade övergångsställen. Just dessa gupp ger rimligtvis ingen som helst nytta, men tvingar fram onödigt kraftiga inbromsningar och vibration. Vissa poiltiker och trafikplanerare gillar tydligen buller?

Nu ser jag fram mot en mjuk inkörning av de nya testdäcken. Måste också komma ihåg att köpa låsbara hjulbultar.

Kör med insidan!

comments powered by Disqus