Idag hölls Transportforums session om däck. Rätt däck sparar både på miljön och drygar ut innehållet i plänboken. För att göra det lättare för oss konsumenter att välja rätt finns det inom EU sedan den 1 november 2012 en märkning av däckens energiförbrukning, buller samt väggrepp på våt asfalt.
Sessionens förste talare var Anders Hallberg vid Energimyndigheten, som presenterade energimärkningens bakgrund och om ekodesign. Med hjälp av märkningen beräknar man kunna spara fem procent av den totala användningen av drivmedel till transporter.
Michelin Nordic´s miljöchef Lennart Lomaeus berättade om vad rullmotstånd är och hur det mäts. När däcket deformeras uppstår värme; denna energi hämtas från motorns drivmedel. Denna "inre friktion" mäts i labmiljö. Rullmotstånd ska inte förväxlas med väggrepp, vilket är en helt annan sak. Rullmotstånd mäts i enheten kg/ton, men kan översättas till liter/100 km. Energiklassningen har sex steg, dvs fem intervall. Varje intervall i klassningen motsvarar ca 0.1 l / 100 km, vilket ger upp till 0.5 l / 100 km i skillnad mellan däck i bästa resp sämsta klass. Regummerade (lastbils-)däck och dubbdäck omfattas inte av energiklassningen.
Min vän Niklas Engström från Luleå Tekniska Universitet gav en lägserapport från arbetet med att ta fram metod för att klassa väggrepp på isföre. De preliminära resultaten bekräftade rekordhögt/bra isgrepp för Nokian Hakkapeliitta; se bild nedan. Nokian fick 182 %, medan andra fick så pass låga friktionstal som 109 %.

Anders Karpesjö från Däckspecialisternas riksförbund talade om behovet av en heltäckande hjullag – däck, fälg och hjul. En sådan lag bör också medföra att dubbdäcksperioden förlängs.