TPMS. Hört förkortningen förut? Inte? Du är förlåten. Det finns ganska många förkortningar inom bilvärlden redan så att lära sig ännu en känns lite övermäktigt. ABS, ACC, LDW, ASC, 4WD, och så vidare.
TPMS står för Tire Pressure Monitor System. Det går väl förvisso att lära sig men när man ska börja lära sig allt runtomkring TMPS så inser man att man snart blir gråhårig.
Först av allt: tanken med TMPS är god. Alla nya bilar från 2014 skall ha ett övervakningssystem för lufttrycken i bilens hjul. Detta för att se till att däcktrycket är tillräckligt och på så sätt spara både bränsle och miljö. Samtidigt får man också en direkt indikering på en eventuell punktering. TMPS-systemet har en sensor inuti varje hjul, som trådlöst sänder information om däcktrycken till bilen. Som sedan varnar om något är knas.
För mig blev det lite knas redan från början, ens innan någon punktering eller tryckfall.

Bilvärlden är, trots all harmonisering och standarisering, långt ifrån mogen. Alla biltillverkare har sina egna idéer. Ta som exempel laddkontakterna till de nya elbilarna som börjar komma (varav jag är förare till en). Det är så längt ifrån E27 glödlampssockel som man kan komma. Alla kör sina egna varianter av kontakt.
Men tillbaka till knaset med TPMS. Mitsubishi Outlander PHEV levereras på sina standardhjul med Toyo R37 sommardäck. Dessa inkluderade TPMS-sensorer inuti däcken, kodade mot bilens dator.
Allt frid och fröjd så länge däcktrycket är som det skall.
Men när jag fick på mina Hakka 8 SUV testdäck från Nokian, så snällt utrustade med TMPS-sensorer som Vianor saluför, då ville min Outlander inte kännas vid dem.
Så hela vintern har jag nu kört med en varning i displayen, som ideligen måste tryckas bort.
Det är varken fel på däcken i sig, bilen i sig eller ens TPMS-sensorerna i sig. Det är bara det felet att ingen vill prata med varandra. Som att flytta till Italien med vägra lära sig italienska.
Vianor försökte helhjärtat att få till det och Mitsubishi erbjöd sig att ta in bilen på verkstaden (till en okänd kostnad) och försöka fixa till felet. Alternativt byta de redan nya sensorerna till Mitsubishis egna, till ett pris av 5000 kr.
Just då kändes det inte attraktivt. Inte heller efter en hel vinter med en varnande display kändes 5000 kr attraktivt.
Nu ligger sommaren framför mig men någon gång i oktober börjar knaset igen.