Testförare på Hakka Black i sommar

Igår meddelade Nokian resultat i tävlingen om sommardäck. Det medförde jubel i Gagnef/Borlänge, eftersom jag vann Hakka Black - Nokians nya däck i ultra-high-performance (UHP) klassen!

Det känns naturligtvis extra kul att vinna med tanke på att Nokian deklarerat att vinnarna utses utifrån innehållet på testförarnas blogginlägg under den vinter som gått. Oavsett däckvinsten har det varit kul att via bloggandet hjälpa produktutvecklingen på Nokian Tyres med åsikter om Hakkapeliittadäcken, så att de om möjligt kan utveckla ännu bättre vinterdäck.

UHP-däcket Hakka Black finns klassat för upp till 270 resp 300 km/tim. Nog för att BioPower-Saaben är pigg, men det lär krävas mer än en enkel chiptrimning för att skrämma upp den till 300 knyck. Vore intressant att även få tillfälle köra Black på bana, med en bil som har 300 km/tim prestanda.

Nokian har utvecklat Hakka Black för att styra balanserat även på spåriga och grovtexturerade nordiska asfaltvägar. Visste du att vanlig asfalt är mycket grövre och innehåller hårdare sten i Sverige-Norge-Finland än nere på kontinenten? En huvudorsak är att ju grövre och hårdare ytstenar, desto bättre håller asfalten mot slitage från dubbdäck. Två av baksidorna på detta, är att svensk asfalt ger ökat rullmotstånd/drivmedelsförbrukning och ca 2 dB(A) ökat buller.

För ett antal år sedan fick bilistorganisationen Motormännen en medlemsfråga om vi har sämre energivärde i bensinen i Sverige än i Tyskland, då medlemmen hade märkt klart högre förbrukning vid körning i Sverige trots betydligt lägre fart än på Autobahn. Svaret var att bensinen är helt likvärdig, men att skillnaden ligger i den grövre svenska asfalten.

År 2003 lanserade Toyota en då ny Avensis-modell som vid komforttester i bl a Spanien prisats för sin låga bullernivå. När sedan tidningen Vi Bilägare testade Avensis här hemma i Sverige uppmättes tiotalet decibel högre buller. Förklaringen visades vara att bilen utvecklats utan hänsyn till vår grova (och hårda) svenska asfalt. Missen ledde till att Toyota tvingades åtgärda Avensis-bilar sålda i Sverige, genom tilläggsisolering samt byte av stötdämpare, bussningar och däck. Ombyggnationerna och PR-förlusterna ledde till att Toyota lät bygga en särskild provbana med "Swedish asphalt" vid fabriken i Japan.

Numera kör många på odubbade vinterdäck. Nu finns också smart utformade dubbdäck som kombinerar bra isgrepp med lågt vägslitage, t ex Hakka 7 som satte världsrekord på is samtidigt som dess vägslitage är upp till 70 % lägre än konkurrentdäckens. För dubbdäck tillverkade fr o m juli i år gäller krav som innebär uppemot 30 % lägre vägslitage. Redan innan de nya dubbreglerna införts, kan vi konstatera att spårslitaget på de svenska vägarna har sjunkit ned mot en tiondel av vad de tidigare var. I slutet av 1980-talet kunde spårdjupet på E4 Essingeleden öka med upp till 7 mm på ett år. Det var vid den tiden som kunskapen om att slitaget kan minskas med grövre och särskilt hård ytsten i asfalten sattes på pränt och infördes i de nordiska vägregelverken. Idag är det ganska sällsynt att spårdjupet ökar ens 0.7 mm på ett år, dvs spårbildningen är ned mot 10 % av vad den var förr. Däremot har flera studier av bl a VTI, Svevia och Vectura visat att en allt större del av dagens spårutveckling är orsakad av att svaga vägar deformeras av lastbilar, bussar och andra tunga fordon med bredare spårvidd än personbilar.

I detta perspektiv av minskat dubbslitage på vägarna kan man fråga sig hur länge det ska behöva dröja innan recept på "svensk asfalt" anpassas för att i högre grad efterlikna kontinental asfalt (med max 8 á 11 mm stenstorlek istf våra 16 mm) som ger lägre rullmotstånd och lägre buller?

Nu lär väntan på miljösmartare asfalt dröja åtskilliga år. Under tiden ser jag fram mot att köra på nya tysta och lättrullade Hakka Black.

Kör med insidan,

Johan

PS1

Ni som följer mina inlägg vet att jag ville testa Hakka Black med respektive utan Run Flat Teknologi (RFT). Nu kommer jag att testa Black i dimension 225/45/R17 utan RFT, eftersom Nokian föredrar att få denna storsäljande version testad.

PS2

På önskelistan till oss testförare står en bra bilmonterad HD-videokamera, med GPS, G-sensor, Mikrofon och Nightvision. Ett exempel är Black Vue DR500GW HD. Med en bra dash-cam maximerar vi chansen att fånga spännande händelser i vardagen på film, som vi sedan kan dela via Hakkapedia.

comments powered by Disqus