I fredags bilade frun och jag till Gävle för att där njuta av Tomas Ledins "Showtime". Tomas var lika bra som han brukar och showen fick högsta betyg även av tidningarnas recensenter. Särskilt kul var att få del av Tomas krokiga väg fram till det stora genombrottet 1980. Härligt också med hans sommarminnen från barndomen hemma i Ådalen. Detta framfördes underbart vackert där en lång stillsam video från farmor o farfars Lövvik övergick till helikopterperspektiv över HögaKustens skärgård. Min favorit bland Ledins rockigare låtar är Sensuella Isabella. När Tomas spelade den och vävde in lyckohälsningar till Gävles hockeylag vad-det-nu-heter så var det nästan så taket på arenan lyfte.
Efter shopping och god mat på lördagen, körde vi hemåt genom otrevliga stormbyar i 5-6 plusgrader. Vindens oväsen i byarna var otrevligt. Saaben med de dubbade Hakka 7:orna gick stadigt som ett lok på den våta asfalten.
Jag deltar i diskussioner om vinterdäck i England. Drygt 97 % av engelsmännen kör på sommardäck året runt. Höga "kostnader för vinterdäck" är ett av huvudargumenten för att de inte köper vinterdäck. Vi nordbor som är vana med särskilda vinterdäck vet att merkostnaden är betydligt mindre än den prislapp på en omgång vinterdäck som engelska motorjournalister misstar för "kostnad". Till skillnad från de som inte provat vad det innebär, vet vi att medan vinterdäcken är på så är ju sommardäcken av och slits därför inte. Därmed är däckkostnaden per körd km i stort sett densamma. Merkostnaden består snarare i en andra omgång fälgar (till Saaben köpte jag begagnade), ränta på en omgång däck samt ev kostnad för däckhotell för den som inte har plats hemma. Sammantaget är merkostnaden nästan helt försumbar.
Ett annat argument är att vinterdäck ger sämre egenskaper på asfalt. Efter lördagens stabila trip i högsta lagliga fart genom stormar som knäckte träd är jag mer oförstående än nånsin över det argumentet. Visst finns det säkert många dagar i gråzonen där det är oklart om vinter- eller sommardäck är att föredra, oavsett man bor i t ex England eller i södra delen av Sverige. Men medan det är svårt att anpassa körning med sommardäck efter låga temperaturer och vinterhalka, så är det enklare att köra lugnt med vinterdäck några dagar med hög temperatur.
Däremot försvarar jag inte missbruket att köra med odubbade vinterdäck året om. Vinterdäck har klart sämre säkerhetsegenskaper än sommardäck I RIKTIG SOMMARVÄRME. För att inte nämna rullmotstånd, drivmedelsförbrukning och däckslitage i värmen. När det är dags att skifta däck så skiftar man helt enkelt. Att det finns folk som frivilligt utsätter sig och medtrafikanterna för olycksrisken med att köra med sommardäck på iskalla och frostiga vintervägbanor är däremot en gåta för mig.