Nästa vecka ska vinterdäcken vara av enligt reglementet, om nu väglaget tillåter vill säga.
Tyvärr ser det ut som att min dagliga vägsträcka motsätter sig detta och tvingar mig att behålla vinterdäcken på i alla fall en arbetsvecka till. Sedan återstår det att se om vädergudarna håller tidsplanen för årstiden.
Hemma är det mer grönska än snö just nu, visst finns det gräsmattor som har ett tungt snötäcke liggandes men även dessa börjar ge med sig mer och mer. Blåsten och de relativt varma dagarna tär på både snö och is. Temperaturen på nätterna ligger fortfarande runt -10°C och tillsammans med frost och smältvatten så är vägen till jobbet inte redo för sommardäck. Klassisk landsväg med mycket kurvor, backar och svackor som bildar luriga skuggpartier.
De sommardäck jag nu äger är i ganska dåligt skick och kommer definitivt att behöva bytas denna säsong. Tyvärr tillåter inte ekonomin att detta sker i samband med bytet från vinterdäck men min förhoppning är att det blir tillfälle i början av juni.
Efter vinters testperiod och mina första, fyra Nokiandäck känns det självklart att valet kommer hamna på Nokian även till sommarsulorna. Men Nokian
Hakka Black
, Nokian
Hakka Blue
, Nokian
Hakka Green
eller Nokian Hakka eLine?
Så här tänker jag:
I vilka förhållanden kommer bilen och dess däck att rulla?
70% Landsväg, till och från jobbet. 20% stadskörning och 10% motorväg vid enstaka utflykter. Väldigt få tillfällen på väg som tillåter högre än 90 km/h.
Vad har jag för krav på mina sommardäck?
Lång livslängd och låg ljudnivå, bra grepp på alla underlag (framförallt våta), hög stabilitet och komfort, låg bränsleförbrukning = lågt rullmotstånd.
Efter att läst på om Nokians diverse däck och tittat på ett flertal olika däcktest så är det ett däck som sträcker sig över de andra, när man även tar med det som jag listade ovan i beräkningen.
Mitt val av sommardäck blir
Nokian Hakka Blue
.
Hakka Green
och eLine gick tidigt bort då de trots allt är två mycket ekonomiska däck men saknar spetsen där jag lägger mest vikt, prestanda och köregenskaper. Det som då återstod var
Hakka Black
och
Hakka Blue
. Här var valet betydligt svårare då jag vill ha ett högpresterande däck och är en sucker för "det senaste". Å andra sidan behöver inte "det senaste" vara det som passar mig och min bil bäst, vilket blev ganska klart i detta fall.
Min Saab må vara en "Sport"-modell men hög prestanda är det inte tal om. När man sedan tänker på den väg jag åker dagligen så faller
Hakka Black
ur bilden i en stadig kurs. Inget ont om
Hakka Black
, med min bil och mina färdvägar skulle jag inte få användning av dessa däcks fulla potential. Nokian
Hakka Blue
känns då som ett naturligt val för min bil.
Bra köregenskaper på vått underlag, lågt rullmotstånd och låg ljudnivå. Ett högpresterande effektivt däck som passar min bil och körstil.
Än så länge får mina
Hakkapeliitta 7
tjänstgöra, och när de går in i sommarvila så ska jag summera min vinter på dessa däck.
Vi hörs!