Min gårdag inleddes med en härligt körglad upplevelse med Saaben på hårdpackad snö från Bäsna by in till Borlänge C. Däcken greppade kanonbra och det var en fröjd att köra.
Dagsprogrammet utgjordes av möte med Asfaltskolans Utbildningsråd på NCC´s huvudkontor vid Järva Krog strax norr om Stockholm. Tågresan startade 06.33 och var min första med SJ X3000 snabbtåg. Bra komfort och service; dagen fortsatte riktigt bra.
Men vid tågbytet i Uppsala dämpades glädjen. Det anslutande tåget 08.13 mot Upplands Väsby (tredje tåg därifrån via Ulriksdal) var inställt pga "snökaos" ock Klass 2 varning från SMHI. Uppenbart har dagens SJ och Trafikverket i Stockholm en del att lära om vinterdrift av spårväxlar och tåg från Sibirien, Finland och Norrbotten.
Ersättningsbussen kom aldrig. Senare visade det sig att alla tåg Uppsala - Upplands Väsby ställdes in den dagen, utan ersättningsbuss. Antagligen var ingen buss beställd till 08.13 heller, trots påståendet. Gick in på stationen och sökte andra resalternativ, när en minglande radioreporter klev fram och undrade om jag kunde ställa upp på att besvara några frågor om hur SJ hanterade snökaoset. Självklart. Men hon blev förvånad när jag sa att SJ´s personal gör så gott de kan. Kritiserade sedan de tågset som SJ m fl tågoperatörer köpt in på senare år, med plastspoiler istf stålplog framtill, brist på beprövade vinterrutiner a la Norrbotten, osv. Den nedklippta intervjun kan du höra här.
I brist på andra alternativ gick jag till taxikön, valde ut en bil med dubbdäck och åkte sedan till Järva Krog. På vägen syntes som mest 2-3 cm snö.
På mötet diskuterade vi bl a behovet av att öka svenska asfaltsektorns kompetens för hantering av feta, blödande, blanka problempartier i nylagda asfaltytor. Rutiner, befogenhet mm kring varningsskyltning och maskinell retexturering för att rugga upp asfalten och säkerställa rimlig våtfriktion redan innan vintersäsongen börjar så att dubbdäcken kan gratis ta hand om uppruggningsuppgiften. En annan diskussionspunkt var mätning av våtfriktion på nylagda asfaltbeläggningar, i enlighet med gällande krav i Trafikverkets nationella vägregelverk. Efter mötet åt vi vegetariskt julbord, en mycket positiv kulinarisk upplevelse.
Efter mötet åkte jag med en bekant och hoppade av vid Uppsala C. Under bilresan gick Radio Stockholm ut med en skarp varning att alla bör låta bilen stå och resa med andra färdmedel. Samma dag avrådde tågoperatörerna från att ta tåg i Stockholmsområdet. Direkt när jag hörde radions varning tog jag fram Iphone och knäppte detta foto. Snälla berätta var någonstans var snökaoset? Om Norrlänningar skulle ställa bilen vid så här bra vägförhållande så skulle bilism bara förekomma sommartid i Norrland.

På Facebook och Twitter kom en mängd lustiga inlägg från norrlänningar som retades med Stockholmarna. Ett exempel är låten Snow Aid Stockholm, där dubbdäck, broddar och sandningssand hyllas.
Allvarligt talat, så är Stockholm ett stort geografiskt område där det mellan olika delar kan vara stor skillnad i snöfall. I t ex Södertälje hade det tydligen fallit 2.5 dm under natten. På Arlanda finns en av världens bästa snöröjningsstyrkor. När inte ens de hinner med att hålla rent, utan banorna tvingas stänga, då har det kommit sanslöst mycket snö.
Varken på vägen upp till Uppsala eller i stan märktes nämnvärt med snö. Men det blev lång väntan på tåget hem till Borlänge. Fem timmars försening innan hemkomst.
Efter fyra timmars sömn var det dags att köra ut till Dala Airport för en flight ned till Göteborg och möten med tekniska doktorer, medicinska överläkare och professorer vid Statens Forskningsinstitut SP och vid Sahlgrenska Akademin / Göteborgs Universitet om rygg- och nackskador samt stressrelaterade hjärtbesvär bland yrkesförare pga färdvibration på ojämna landsvägar så som i Norrlands inland.
Det hade under natten fallit knappt en dm snö, dvs ca tre Stockholmsdm snö ;D

I uppförsbacken utanför min villa hade en morgonpigg granne tagit en promenad innan jag körde iväg kl 05:20. Hann turligt ut på landsvägen precis före plogbilen. Det är ont om omkörningsmöjligheter pga den böljande vägens usla siktförhållanden och man vill ju inte tvingas ligga i 40 hela vägen in till stan.
Istället blev det alltså Först. Snabbast. Hakkapeliitta än en gång. Hakkapeliitta betyde imorse "Tog pole position och spårar med hög fart genom djup nysnö framför plogbilen". Det kändes som riktig julstämning att köra i den djupa nysnön.
Om Hakkapeliitta vore standard på Stockholmarnas bilar hade nog många tidningsrubriker varit på tema "Julstämning i Stockholm" istället för "Snökaos i Stockholm".
Kör med insidan,
Johan