Snart inga björnklor kvar....

Mina björnklor slits något enormt! Nokians Bear Claw technology ser till att dubben hålls rakt mot underlaget för att föraren ska erhålla bästa bromsförmåga. Att dessa slits beror enligt Wesa på att grus fastnar mellan gummit och dubben, och när gruset far, ja, då tar det gummit med sig.
Men detta är också det enda slitaget jag kan se på mina däck, över huvud taget. Förutom att dubbarna är lite tilltuffsade, men i övrigt är de jättefina i gummit, och det är svårt att se att de har gått 350+ mil.


Såhär ser det alltså ut runt nästan alla mina däck, och bilden nedan visar hur det ska se ut egentligen...

Hur som helst. Idag for hela familjen in till Staare, och där var det värre än vanligt. De saltar där, vilket märks när det som idag, var lite kallare, och frös på. Jäklar i min låda vad halt det var! Roligt nog så hade jag mycket mindre problem än de flesta andra, mycket mindre hjulspinn, och inget bredhäng i rondellerna. Jag är helt övertygad om att detta beror främst på däcken, men även på ett lugnt och sansat körsätt. Det känns tryggt med dessa däck, då jag vet att de greppar bra på underlag där däck jag tidigare haft nästan har framkallat ett ångestanfall. De enda däcken jag kan komma på som varit likvärdiga, kanske något sämre på vissa lägen, men ändå några som jag ansett varit de bästa jag någonsin haft (efter Nokian Hakkapeliitta 7 då) är Nokian Nordman. Dessvärre kommer jag inte ihåg modellen, men jag har för mig att de bara hette +, och såldes på OKQ8 till vintern 2008. Hur kan jag vara så säker på årtalet? För att jag köpte de däcken samma år som jag köpte huset som vi nu bor i, bara några månader innan, då vi flyttade in 2009-01-01, och jag var helt lyrisk över de däcken på min Audi Quattro som gjorde flytten med släpvagn till lika bekymmerslös som på sommaren. Och ja, jag tror att jag har hittat de däckens överman, Nokian Hakkapeliitta 7.

Först. Snabbast. Hakkapeliitta.

comments powered by Disqus