Sandat javisst, men inte på landsvägen

Igår varnade både Dalaradion och lokalpressens nätutgåvor för blixthalka i stora delar av länet. När jag gick till sängs regnade det lätt på den frusna marken. Självklart kom då funderingar på tema "Hur halt blir det imorgon?" och "Tur att båda bilarna rullar på dubbade Hakka 7 däck"!

Landsvägen var precis som väntat mycket hal imorse. Inte ett sandkorn syntes till, förutom på de tvärtom mycket välsandade enskilda vägar som ansluter till den statliga landsvägen. Nära Borlänge låg en tung lastbil före. I den sista utförsbacken före korsningen med väg E16 fällde föraren ned lastbilens "OnSpot" slirskydd. Det gör man inte annat än när det är rejält halt. Den enda som verkar ha missat halkan var tydligen Trafikverkets vägdriftentreprenör.

En grundläggande egenskap för entreprenörer oavsett bransch är att vara optimist. Är man pessimist ska man inte försöka sig på entreprenörskap. Men när det gäller säkerhetskritiskt arbete kan det bli direkt farligt att ha en optimistisk utförare. "Radio o tidningar har nog fel, det blir nog inte halt. Därför kan jag spara pengar på att inte halkbekämpa". Frågan är därför om det alls är lämpligt att upphandla ledning och styrning av vägdrift på entreprenad?

Kör med insidan,
Johan

comments powered by Disqus