Nokian Tyres produkter har under flera års tid fått topplaceringar i motortidningarnas däcktester både i Norden, Centraleuropa, Ryssland och Ukraina. Motortidningarna testar olika egenskaper mycket mångsidigt och vanligtvis betonas däckens säkerhetsegenskaper i testerna. Det är ingen överdrift att säga att däcken är bland bilens viktigaste säkerhetsutrustningar. Även om säkerhetsfaktorerna är mycket viktiga på däck så är det sällan det blir skarpt läge i vardagskörningen. Exempelvis maximala inbromsningar, snabba väjningar eller vattenplaning händer vanligtvis bara några gånger under en körsäsong.
Utmärkta användarerfarenheter är kvalitet
Det är de utmärkta användarerfarenheterna som visar kvaliteten på däcken. Första steget när det gäller att uppnå en optimal användar- och kvalitetserfarenhet är att produkten är felfri, både som ny och efter flera hundra mils körning. Nokian Tyres sommar- och vinterdäck är så kallade premiumprodukter. Det innebär bland annat att varje kund får felfria produkter. Det görs mycket jobb i produktionsprocessen för att garantera det.
För att garantera kvalitet och felfrihet görs en mängd saker som konsumenterna inte känner till, från kvalitetsutveckling till tester och mätningar av produktegenskaper. Nokian Tyres produktionsprocess är mycket modern med många automatiserade mätnings- och justeringsfunktioner. Dessa funktioner är viktiga för att garantera en jämn toppkvalitet. Även Nokian Tyres medarbetare är maximalt kvalitetsutbildade och deras kvalitetsmedvetande hålls ständigt uppe med hjälp av utbildning och kampanjer. Nokian Tyres fabriker är certifierade enligt ISO9001 kvalitetsstandard samt enligt bilindustrins egen, mer krävande kvalitetsstandard ISO/TS 16949.
Målet är kvalitet över förväntan
Felfria produkter för sig är dock ingen garanti för framgång. Nokian Tyres mål är att våra topprodukter skapar en wow-effekt. Användarerfarenhet som överstiger kundens förväntningar kan exempelvis vara överraskande lågt däckljud, en praktisk slitagevarnare på däcket eller lågt rullmotstånd som minskar bränsleförbrukningen. Även Hakka-skydd, som ger kunden ett nytt däck om ett däck som har monterats och använts på rätt sätt skadas, och däcket inte går att reparera, ger konsumenten positivt mervärde.
För att förbättra konsumentens tjänste- och köperfarenhet utbildar Nokian Tyres ständigt sina återförsäljare för att de alltid kan ge kunden rätt information om däcken och för att de ska kunna montera olika typer av däck på rätt sätt. Utöver vanlig information om produkterna ger Nokian Tyres webbsidor kunderna även annan användbar information och råd om däck. På webbsidan kan man även kontakta företaget och ge feedback. Bra service är en del av helheten om hur man tar väl hand om kunderna, men mest avgörande är förstås att själva produkten är bra och att den motsvarar kundens förväntningar.
Grunderna för Nokian Tyres kvalitet
- Toppmodern utvecklings- och produktionsprocess av hög kvalitet
- Kvalitetsförsäkring som garanterar produkternas felfrihet på ett mångsidigt sätt
- Systematisk utbildning av medarbetare
- Uppfylla kraven på opartiska kvalitetscertifikat
- Element på produkterna som ökar deras kvalitet totalt
- Hakka-skydd på premiumprodukterna
- Kompetent service både i butikerna och på webben