Överplogat

När vägbanan ínte bär upp bilens vikt kan man få problem, än hur bra däcken är.

Kvällen före dopparedagen var jag och två av mina flickor ute och hjälpte Tomten leverera julsaker. De flesta vägarna i vår anrika by är inklämda mellan gårdarna och så smala att man måste hålla ut rejält mot kanten för att kunna mötas. På ett ställe körde jag för långt ut, så minibussen skar ned i diket. Det var i mycket låg fart och jag var på vippen att kunna ta mig upp. Tyvärr gjorde jag misstaget att avbryta för tidigt och fullföljde inte backningen medan bilen fortfarande "var på rull". Därmed hann den 1.7 ton tunga bilen sjunka ned för djupt i snön som täckte diket. 

Det var bara att börja gräva loss bilen. Sände en tacksam tanke till Finlands Vägförvaltning för den praktiska bilspaden jag fått i samband med ett samarbetsprojekt för bortåt tio år sedan.

Efter "friläggning" med spade var det dags att köra loss bilen. Tyvärr hade den sjunkit så djupt ned i snömoset att jag inte kunde köra upp, trots utmärkta Hakkapeliitta 7 och elektronisk "diffbroms" (antispinn; Traction Control System TCS). 

Just då kom en av mina kära grannar hemkörandes från stan i sin fyrhjulsdrivna jeep. Lugnt och fint bogserade vi upp minibussen. Tack Mats!!!

Det visade sig att jag var den andre i ordningen att köra ned på denna plats. Iofs inte så underligt, med tanke på att det är en "naturlig mötesplats" (infart mittemot) och vägkanten var överplogad.

Snöplogning utanför vägkanten är ett av de fel på väg där svensk rättspraxis i allmänhet ger trafikanten rätt till skadestånd. Som trafikant ska man kunna utgå från att vägbanan har tillräcklig hållfasthet för den på vägen tillåtna trafiken. Om den (genom t ex snöplogning) markerade vägbanan brister trots att tillåten axellast inte överskridits är väghållaren alltså i allmänhet skadeståndsskyldig. Mer info om väghållarens juridiska ansvar vid fel på vägen finner du i detta bildspel från föredrag av vännen Bengt Waldersten, chefsjurist på Sveriges Åkeriföretag. Bengts utmärkta föredrag ingick i ett seminarie som vi i Nordiskt Vägforums (NVF) utskott "Fordon och Transporter" höll för ett par år sedan på Volvo Trucks Democenter i Göteborg. För egen del medverkade jag med föredrag under rubrik "Planering av kirurgiska vägåtgärder utifrån snabb inmätning av linjeföring och vägytans skick". Rapport från hela seminariet "Tunga fordon och infrastruktur för säkrare trafik" kan du läsa här. Som du kan utläsa av NVF-rapporten, blev seminariet en mycket uppskattad framgång. NVF planerar nu ett uppföljande seminarie på samma tema i mars.

Vid min dikeskörning uppstod hursomhelst ingen skada, mycket tack vare låg fart på den smala byvägen.

Dagens tips är att utrusta bilen med smidig bilspade och bogserlina. Det kryllar av spadar i butikerna, men det kan krävas en sökrunda innan man finner en bra spade som både tar liten plats och som inte skaver vare sig på bagageinredning (under vinter efter vinter) eller på andra saker som man förvarar i bagaget.

God fortsättning - och kör med insidan,

Johan

comments powered by Disqus