Vintern har börjat märkas på många håll i vårt land. Nattfrost gör morgonpendling farlig. Hos många däckhandlare börjar det bli trångt i kalendern. Har du valt mellan odubbade och dubbade vinterdäck ännu?
Valet av odubbade eller dubbade vinterdäck görs bäst av den upplyste bilägaren/-föraren utifrån de egna förutsättningarna och behoven. Däckhandlaren och biltidningarna ger goda råd. (Staten/kommunen ska inte lägga sig i).
Var och en må ha sina skäl. Men det finns vissa argument för både det ena och det andra som är felaktiga. Ett av de värsta är att man kan köra på odubbade vinterdäck året runt. Detta praktiseras t ex av många taxiägare. Varför är det då så tokigt att köra åretrunt på de odubbade vinterdäcken?
Problemet stavas VÅTGREPP. På vått sommarföre är sommardäck helt överlägsna odubbade vinterdäck. Vissa menar att vinterdäck på en varm våt sommarväg t o m är farligare än att köra med sommardäck på en vinterväg. Det kan du läsa mer om här.
Sedan finns det antagligen argument för dubbade vinterdäck som är lika felaktiga.
Poängen är att i vårt Nordiska klimat med vintertemperaturer regelmässigt under +5 á 7 C (där sommardäck blir hårda) behöver vi två omgångar däck; en för vintern och en för sommaren. Merkostnaden är egentligen bara en omgång fälgar (+ev däckhotell), eftersom den däckomgång som inte sitter på bilen inte heller slits. Saltet skadar fina fälgar, så varför inte välja exklusiva sommarfälgar och enklare vinterfälgar? Då håller sig de fina fälgarna fina riktigt många år.
Välj vinterdäck för just dina behov och kör med insidan,
Johan