Nysnö, nytt oväder.

Inatt har det stormat och snöat. Vägar har varit avstängda för hårda vindar och snödrev.

Snödrev, ja, det kan man verkligen säga! All pudersnö verkade uppskatta att blåsa in över vägen.  Så, hur var då Nokian Hakkapeliitta 7 under dessa förhållanden? "Först. Snabbast. Hakkapeliitta."? Nej, verkligen inte i min bil. Jag kunde inte ligga först, för jag blev omkört hela tiden, vilket även talar om att jag inte körde snabbast, men Hakkapeliitta var jag.

Skämt å sido. I "djupsnö" (10-15 cm pudersnö) så rullade däcken perfekt vid låg hastighet. När jag började öka hastigheten kändes det som om de gick lite vart de ville, men vem kör särskilt fort i sådant väglag? Efter lunch, när snön började packas på vägarna, ville jag verkligen testa däcken, något jag slutade rätt fort med. Vid hastigheter uppåt 90km/h blev däcken oerhört spårkänsliga, och då det var som räfflat i den packade snön, kändes det som om bilen hoppade fram och tillbaka. Så, jag slutade tvärt med det, och provade istället att "panikbromsa" från c.a 70km/h. Det gick däremot bra. Inte för att jag upplevde att jag fick stopp på bilen särskilt fort, men styrförmågan fanns kvar.

Det är nog den starkaste punkten med Nokian Hakkapeliitta 7, styrförmågan i allt utom slask. Och tappar man styrförmågan är det oerhört lätt att få tillbaka den med däcken.

Så, medtrafikanter, ta det lugnt där ute. Däcken är bra, men det är fortfarande halt! Väldigt halt, på sina ställen!

comments powered by Disqus