Jag har haft turen att få vara en av 19 testförare, utvald av Smartson bland 4422 sökande att testa Ford B-Max! En bil som jag av många olika skäl själv skulle kunna tänka mig att köpa! Perfekt när jag skulle köra till och från jobbet i snöoväder tidiga morgnar!http://ford-b-max.smartson.se/member/robbanjacob/postsFörra veckan hämtade jag ut en sprillans ny Ford B-Max Ecoboost (trepip på 1Liter med 100 hästar),Titanium topputrustad med: Sart/stop teknik, Active City Stop och jag vet inte alla finesser! Med bara 24,7 Mil på mätaren! Lämnade den i onsdags med 147 Mil på mätaren! Första intrycket var generellt gott! Bekväm, praktisk, bra värme och massor av finesser! Testbilen är försedd med Nokian Hakkapeliitta R friktionsdäck vilket ur säkerhetshänseende känns tryggt! Jag har upplevt att både antispinn och ABS har gått in och stabiliserat körningen när det har blivit halt!
Har i mars 2012 varit i Ivalo i Finland och provkört vinterdäck av olika slag, med och utan dubbar, på en frusen sjö och på snö! Kan bara konstatera att Nokians dubbade vinterdäck är absolut oslagbara på blank IS! På is blir bromssträckan betydligt längre med friktionsdäck än med dubbdäck! Men Nokian Hakkapeliitta R, är utmärkta på alla andra vinterväglag.
Själv kör jag en Ford Focus Mk1 2004, den första modellen, som har hyllats mycket för sina goda vägegenskaper och körglädje! Som på vintern är skodd med Nokian Hakka 7!
Spontant får jag nog säga att jag upplever inte riktigt samma körglädje i B-Maxen - som i min Focus Mk1.
B-Maxen kommunicerar inte med mig: t.ex. styrningen är snabb och exakt, men förmedlar inte information från vägen tillräckligt. B-Maxen har en betydligt kortare hjulbas än min Focus Mk1, på svenska betyder det att framhjulen och bakhjulen sitter närmre varandra. Detta innebär att bilen har kvickare styrning och mindre vänd/sväng-radie (Tänk Go-Cart).
MEN! Det kan vara för att jag inte är van vid B-Maxen och är van vid min Focus vägegenskaper, men i B-Maxen, när man svänger och bytar fil, så känns vägegenskaperna lite som en klick smör i en het stekpanna.
När jag lämnat tillbaka B-Maxen och åter satte mig i vår älskade lilla Ford Focus Mk.1 från 2004, i garaget och började köra. Så trodde jag att det var punka på ett av framhjulen, dels var det lite trögare att styra än i B-Maxen och dels kändes framvagnen lite oprecis, en gnutta svampig mot betonggolvet. Så fort möjlighet gavs, så kollade jag däckstrycket på alla däcken: 2,3 - 2,45, m.a.o. inga problem, jag pumpade till exakt 2,5 på alla hjul, ingen skillnad! Så vad kunde detta vara?
Då slog det mig! B-maxen har en lättare styrning, som kommunicerar betydligt sämre med föraren, vad framhjulen har för sig.
Focusen, kommunicerar så otroligt väl med föraren, att jag kunde känna svikten i dubbarna mot betonggolvet, jämfört med B-Maxens friktionsdäck!
I vår Ford Focus Mk.1 från 2004, körde jag en del av samma sträcka som jag kört med B-Maxen tidigare. Malmö - Helsingborg, i rusningstrafik och med samma väderförhållanden -7, klass 1 varning - snö och blåst. När man kommer över Glumslövs backe, så tar vinden verkligen tag i bilen. På denna sträcka, med samma väderförhållanden, kändes min Focus med Hakka 7, lite stabilare än B-Maxen med Hakkapeliitta R, så det var nog fruset.
Men om man tar allt det ovanstående och sammanställer det:
På barmark: Asfalt/betong, så är Hakkapeliitta R ett behagligare däck än Hakka 7 - tystare, kursstabilare och man slipper svikten i dubbarna. På vinterväglag utan is, så är det nog oavgjort, båda däcken har olika fördelar. På vinterväglag med is, froshalka eller dylikt: Hakka 7, alltid, "any day", inget snack, definitivt.
Dubbdäck räddar liv! Skulle politikerna försöka införa ett generellt dubbdäcks förbud, så är det jag som startar dubb-upproret!
Lev väl och kör försiktigt!