Senaste en och en halv veckorna så har det varit ömsom: snö, svart is/halka, slask, snömodd, frost halka m.m i Malmö - Lund regionen.
En kombination av dessa ger klart intressanta och oförutsägbara vägegenskaper och väglag!
En morgon (tror att det var onsdagen 6/2), så hade de inte varnat för halka och väderleksraporten hade inte sagt något om nederbörd kvällen innan.
Så klockan halv sex på morgonen, är jag på väg till jobb, i sista minuten (som oftast), eftersom det inte skulle vara några problem med nederbörd eller väglag.
Sedan: BAM -WARPSPEED! Snön kommer mot mig i mörkret på motorvägen, upplyst av strålkastarna, så ser det ut som i en Science fiction film, när rymdskeppet färdas snabbare än ljuset och stjärnorna kommer emot rymdskeppet som streck av ljus, som en snöstorm. Slirigt blev det snabbt och det släppte ett par gånger.
Inget dramatiskt, tack vare bra däck! Men vår lilla bil, hon "skakade på höfterna".
Dagen efter varnade de för halka, så då var jag ute i god tid - "i onödan" för då var det inga problem med väglaget, inte ens senare när jag körde buss, vilket är "Intressant och lärorikt" i halka.
När jag har kört på mindre: Oplogade, osandade och osaltade vägar, så har mina Nokian Hakkapeliitta 7 dubbdäck fått bekänna färg.
Inte ens de allra bästa dubbdäcken klarar av vissa väglag, det enda du kan göra då är att använda högerfoten med förstånd, eller handgasen om du kör en sån bil.
Det jag har lärt mig de senaste 2 åren som jag har varit däcks testare är att:
BRA DÄCK är Alpha och Omega - början och slutet. Tänk dig en Formel ett racerbil på cyckeldäck, det funkar inte. Om du ska köpa dig en bil, budgetera för bästa möjliga däck!
Annars vårdar du inte din investering, tänk på alla pengar som du plöjer ner i din bil, utöver inköpskostnaden och att allt detta är bortkastat när bilen är krockad.
Tänk då om du kunde undvika krocken genom att satsa mer på däcken, i det perspektivet, så blir de allra bästa däcken "billiga".
Det som jag dessutom har lärt mig de senaste 2 åren som jag har varit däcks testare är att: I vinterväglag, så är framhjulsdrift bättre än bakhjulsdrift.
MEN! Fyrhjulsdrift är bäst på vinterväglag! Så nästa bil SKA ha fyrhjulsdrift och naturligtvis bästa möjliga vinterdäck: Nokian Hakkapeliitta 8?
Funderar på en Panda 4x4 eller en Skoda Yeti.
Kör försiktigt, anpassa hastigheten efter väglaget.
För även med de bästa möjliga däcken, kan du inte vara förberedd på ALLT!
För ganska exakt ett år sen kunde jag ha dött, jag halkade på parkeringsplatsen på min arbetsplats och skadade nacken. Använd skor med rejält mönster och använd broddar när de behövs!