Under de senare åren har Nokian Tyres klarat sig utmärkt i däcktester som motortidningar har gjort och namnet syns allt oftare som toppnamn i testerna. För cirka tjugo år sedan var inte så fallet, men steg för steg har Nokian Tyres blivit allt mer känd som en konkurrenskraftig däcktillverkare vars produkter finns med i testerna och varumärket är nu känt även i Centraleuropa.
Det krävs mycket för att nå testframgångar och det är ett resultat av en långvarig produktutveckling. Nokian Tyres är välkänd som vinterdäcktillverkare, men under årens lopp har även stora resurser satsats i utvecklingen av sommardäck. Rent allmänt är ett bra däck en kompromiss av olika egenskaper och testframgångarna från olika delområden kommer tack vare produkter av jämn och hög kvalitet.
I däcktester görs många olika deltester där man med olika sätt och med olika kriterier samt mätenheter mäter däckens egenskaper, som exempelvis externt däckljud, vattenplaning och våtgrepp. Men det finns även många andra egenskaper som inte går att mäta med några instrument. Exempel på den typen av egenskaper är däckets köregenskaper i vägspår och däckets styrrespons samt reaktionskänsla vid väjningar. Den här typen av tester är mycket subjektiva och testförare testar dessa egenskaper genom att känna på hur däcken uppför sig.
Biltillverkare och motortidningar har sina egna testförare och därför kan det bli vissa skillnader i den här typen av subjektiva tester. En skillnad på upp till en halv poäng i olika tester beror på att testförare har olika kriterier och åsikter om dessa egenskaper.
Helheten avgör när man läser däcktester
När en konsument läser däcktester och väljer sina däck efter de, så är det värt att sätta ett stort värde på resultat i de deltester som man själv tycker är viktiga för sitt eget körsätt och för de förhållanden där man kör mest. Kör man exempelvis lite fortare så är det värt att välja däck som har goda egenskaper i höga hastigheter.
Rent allmänt är viktiga egenskaper i svenska förhållanden exempelvis däckets våtgrepp och vattenplaningsegenskaper samt lågt rullmotstånd. Helheten på ett däck är mer viktig än enstaka egenskaper. När man försöker få någon egenskap riktigt bra så blir ofta de andra egenskaperna sämre.
EU kräver att alla däck ska ha en EU-märkning, antingen i form av ett klistermärke på däcket eller på annat sätt. De mätta värdena omfattar rullmotstånd, våtgrepp och externt däckljud. Tester som motortidningar gör är mer informativa eftersom de testar vanligtvis 15-20 olika egenskaper och därför ger deras tester en mer omfattande bild av däcken som finns på marknaden.
Egenskaper som mäts med hjälp av mätinstrument:
- Vattenplaning, slaskplaning
- Våtgrepp åt sidan, rakt fram
- Externt däckljud
- Rullmotstånd
- Inbromsning på torrt underlag
- Inbromsning på vått underlag
Tester som grundar sig på subjektiva observationer:
- Styrrespons, styrexakthet
- Reaktionskänsla
- Återhämtningsmoment
- Köregenskaper i kurvor, stabilitet vid ändringar i körningen
- Köregenskaper på olika underlag; vått, torrt
- Köregenskaper exempelvis i vägspår
- Komfort på olika underlag