Nokian Tyre Eco Stud 8 Concept

En förutsättning för att kunna skapa världens bästa vintergrepp är att dubbtekniken, mönstret och gummiblandningarna fungerar optimalt ihop. I helheten ingår också tuffa tester i verkliga förhållanden, norr om Polcirkeln, på Nokian Tyres vintertestcenter i Ivalo i nordligaste Finland.

Ett nytt dubbkoncept ger det nya däcket Hakkapeliitta 8 ett överlägset vintergrepp och en känslig vägkontakt på alla underlag. Dubbkonceptet uppfyller kraven i den nya nordiska dubblagstiftningen som gäller dubbdäck tillverkade efter 1 juli 2013.

Hakkapeliitta 8: Eco Stud Concept

Säkerheten vid extrema situationer och de balanserade köregenskaperna förbättras av det nya konceptet Eco Stud 8 Concept. I konceptet ingår den nya däckgenerationens mer miljövänliga ankardubbar, dubbflänsens unikt konkava form som dämpar dubbens anslag mot vägen samt en dyna under dubben, som ytterligare effektiviserar dubbens vägkontakt och dämpar dubbens anslag mot vägen.

Dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 ger ett enastående väggrepp både rakt fram och i sidled, vilket ger däcket köregenskaper utan överraskningar även på mycket hala och isiga vägar. Däckets unika dubbplacering har dataoptimerats. Dubbarna sitter inte i rader, utan är jämnt fördelade över hela slitbanans bredd. Det ger bästa möjliga grepp vid alla situationer.

Nokians tekniska experter berättade uppe i Ivalo att den goda dubbdämpningen inte bara skonar vägbanan, utan även ökar dubbarnas livslängd och bidrar till att däckljudet är förvånansvärt lågt.

Nya Nokian Hakkapeliitta 8 är alltså mer skonsamt mot vägbanan än dagens Hakka 7 däck. Det nya däckets vägslitageeffekt är över 12 procent mindre än gränsvärdet i den nya nordiska dubblagstiftningen som träder i kraft den 1 juli 2013.

Först. Snabbast. Hakkapeliitta. Denna gång stod Hakkapeliitta för "Maximalt isgrepp, kombinerat med ökad livslängd på både asfalt och dubb".

Kör med insidan,

Johan

comments powered by Disqus