Nokian Hakkapeliitta 7 - första intrycket

Idag klockan tio var jag på Vianor och fick däcken monterade och fick mycket förklarat om dubb och däckstorlekar av en mycket trevlig personal.

Däcken jag hade fram tills skiftet idag var Bridgestone Noranza 2 Evo (nordiska dubbade). Bridgestone däcken har bra slaskegenskaper, men är fruktansvärda att köra i snö och på blöt asfalt. På isiga vägar / vägar med packad snö är de lätta att komma iväg med, och bromsar ganska bra. Däremot känns de väldigt hala när hastigheten börjar komma uppåt nittio, och jag kör hellre 70-80km/h med dem än håller 90km/h.

Nu till Nokian Hakkapelitta 7 (nordiska dubbade). Det första jag lade märke till var ljudet. Det var nödvändigtvis inte högre, men annorlunda. Det lade även frugan märkte till, och det lät på ett annorlunda sätt. Kanske för att dessa dubbar är sexkantiga och avlånga istället för fyrkantiga. Det andra jag lade märke till var stabiliteten. De kändes som om de sögs fast i vägen (på ett väldigt bra sätt!) och svarade snabbt i svängar. I slask var de något sämre än Bridgestone-däcken då jag upplevde det betydligt lättare att få "kontrollerad" (självframkallad) sidledessladd, men däremot så var det oerhört mycket lättare att häva den! För att vara saklig testade jag detta på samma ställe med bägge uppsättnignarna av däck idag, i samma hastighet. Förvisso var det c.a en timme mildväder emellan, men marken är bra frusen, så jag tror inte att skillnaden var så stor!

Att komma iväg på fruset underlag var lika lätt med bägge däcken, däremot så var start i slask ovanpå fruset underlag lite svårare med Nokian-däcken.

Vid bromsning blev jag först brydd över att jag fortfarande hade kontroll över bilen med Nokian-däcken, något jag verkligen saknade med Bridgestone-däcken.

Utseendemässigt så uppskattar jag finurligheterna med Hakkapeliitta 7 : Mönsterdjup och slitagevarnare rakt i gummit (siffror och snöflinga) samt att man kan fylla i "pluppar" vart man hade däcket och lufttryck. Mycket bra, och det uppskattades! Det är tydligt markerat vilken som är rotationsriktningen och däcken lämnar snygga spår i snö och slask!

På väg hem, en nätt resa på sju mil med varierande underlag höll jag 90km/h och kunde köra om en sandbil utan att bilen krängde i de hastigheterna. Då kände jag "Först. Snabbast. Hakkapeliitta", istället för som när jag körde om med Brigdestone-däcken "En slank han hit. En slank han dit. En slank han ner i diket!"

Nokian Hakkapeliitta 7 inger en trygghet jag faktiskt inte känt som förare innan, jag litar på däcken på ett helt annat sätt än att "bara" ta mig fram, det känns verkligen som om däcken hjälper mig att nå mitt mål. Vi får se om några månaders slitage på däcken ändrar den uppfattningen, men det tror jag inte.

På återhörande!

comments powered by Disqus