Först.
Nokian Hakka Sommardäck
Har tittat runt på de olika Hakkasommardäcken som Nokian erbjuder och kommer fram till att på min Mercedes-Benz 500 SL skulle Hakka Black vara ett ypperligt alternativ. Tror inte det behöver motiveras. Medan sambons Passat hade passat fint i Hakka BLUE. Däremot skulle jag rekommendera Hakka Green till flera av mina vänner. Nu var inte Nokian eLine men bland de tre däcken. Det ska bli kul att läsa om detta däck när det testas i motortidningarna. Jag tror att detta är ett bra val. Tycker Nokia lägger fram en bra presentation av sina Hakka Black, Blue, och Green däck. Där konsumenten tydligt kan se skillnad mellan däcken, för och nackdelar, samt att de har valt ut tre av deras däck och inte har med alla. Vilket gör att det blir enkelt för någon som inte är insatt att snabbt bilda sig en uppfattning om vilka däck som passar bäst för deras ändamål.
Nokian Hakkaskydd.
Detta ser jag som ett stort argument att välja däck från Nokian. Det finns inget som är tråkigare än att köra punktering på sina nya däck, för att sedan köra till däckhandlaren där skadan inte går att reparera och däcken måste ersättas. Då man redan har betalt flera tusen för däcken så är det bara att köpa ett till. Hakkaskydd ska vara en självklarhet.
Snabbast.
EU-DäckmärkningInförandet av denna tycker jag är bra, när det gäller sommardäck. Hoppas på att det kommer en variant för vinterdäck med! Denna märkning gäller tyvärr även för odubbade vinterdäck vilket kan vara väldigt missvisande och vilseledande. Att däcket har en bra stoppsträcka på vått underlag säger inget om hur bra däcket är på Snö och Is! Vilket kan leda till att konsumenter tror att de köper att bra vinter däck medan sanningen är helt annorlunda.
När det gäller sommardäck.Det gör det enklare för oss konsumenter att enkelt kunna jämföra däck från olika däcktillverkare vilket annars kan vara svårt. Att läsa tester i tidningar är aldrig fel med det är inte alltid de har valt att testa just de däcken som jag är inne på att köpa. Det tar dessutom tid att läsa igenom massa tidningar för att bilda sig en uppfattning. Då är det bra med en etikett som gör det enkelt och snabbt att se vad däcket har för egenskaper.
Något jag saknar.
Att läsa om hur bra däcken är i alla olika avseende är inte så svårt. Allt från bromssträckor i olika väglag till rullmotstånd mm. Det jag saknar är hur däcken blir när de inte är nya och hur fort de slits ut. Håller däcket i 1000mil eller kanske 4000mil? Det har stor betydelse för ekonomin och miljön. Hur bra är däcket när halva mönstret är bortslitet? Har ljudnivån fördubblats? Hur mycket har bromssträckan ökat? Är rullmotståndet det samma som när däcket var nytt eller är det så högt att bilen drar betydligt mer bränsle, vilket varken gynnar plånbok eller miljö!
Hakkapeliitta.