Nokian Hakka BLACK med mörk hållbarhet.

För att lugna mig själv och massan och med tanke på ämnestiteln så vill jag tillägga, att

det här sommardäcket tillhör absolut toppen vad gäller lågprofildäck.

Enligt ett ”Irving uttal” kommer det dock att dyka upp ett -”MEN”...

 

Sommardäcket

Black

har alltså bytts ut mot vinterdäcket

R

och efter en avslutad sommar däckskörning följer en liten rapport på däcket

NOKIAN HAKKA BLACK

..

 

Jag samlar först ihop egenskaperna på sommardäcket

BLACK

såsom inbromsning, vattenbortforsling och däckbuller, där alla kriterier håller jämn och hög nivå, dvs mkt hög.

Lätt och färdig ordat.

 

Nu till det vi förväntar oss – väghållningen, och det infrias med råge. För min del är detta däckets starkaste sida.

 

Men nu kommer vi till ett ”MEN”...

 

Vi håller oss till väghållningen där min anmärkning kanske just skall ses som en anmärkning.

Däckverkstäderna/Nokian kanske kunde ge lite information om däckets väghållning som är FÖR BRA ???

Har upplevt detta en gång innan med annat däck ( Firestone).

Nämligen att däcket spårar extremt bra med ett minimum av kraft/rörelse i ratten.

 

Detta resulterar i att man vid omkörning ser ut som den ljuva ungdom man var med nyblivet körkort.

Ni vet som man gjorde, krängde lite onödigt mkt med bilen ut och in vid omkörning för att få hög ”coolhetsfaktor”.

Problemet i detta fall är när man tar i med samma rattrörelse som vanligt

sen däcken man hade innan , och då får man denna omedvetna styrning.

Samma problem i kurvor där man pga denna precisa styrning kommer lite väl snabbt och nära innerkurvskanten , med samma rattkraft som man var van vid innan de nya

Black

däcken.

 

Dessa ”små” situationer kan ju bli lite farliga och därför borde man informera kunden om en viss inkörning på däckets lynne.

En gissning är att man med daglig körning i två veckor blir mer medveten om spårningen.

Aningen mer avslappnad och mindre anspänning har infunnit sig hos min körning efter ”inkörning”.

 

Alltså lite tips/info till gemene man/kunder kanske kunde uppskattas.

 

Nästa anmärkning /påstående är att jag upplevt lite orolig spårning vid körning över ”vitstrecken” i asfalten, speciellt mittstrecken.

Det tar en stund (sekund) innan däcket kan bestämma riktning på sig själv. Jag har noterat att däckets mittrännor är bredare än flertalet däck jag sett och haft.

Kan det vara det som är problemet ? Eller är det för tjock/hög kant på den vita asfaltfärgen.

Eller rättare, denna kombination.

 

Det senare om vitstrecken kanske vår trafikvän Johan G. vet något om.

 

Så långt allt väl.

Akilleshälen på däcket är dock redan klart, och det är slitaget, som tar hårt.

Lade för övrigt märke till lite lägre höjd på däckspåret vid inköp än de andra likvärdiga konkurrenterna.

Kan ju ha varit en optisk synvilla...

 

Likvärdig konkurrent är

GOODYEAR F1 AS 2

som är billigare, har jag fått ut mer mil av (på samma körning).

Priset i förhållande till slitage gör därför

BLACK

till ett dyrt däck.

Så om man är känslig för kortare livslängd , så är detta en egenskap man kan ha i åtanke vid köp av detta däck.

 

PS Den gröna sköna märkes skylten har på ett av däcken har böjt sig och är på väg att tappas (obs ej påkörd)

 

 

Vad gäller Black kan man å andra sidan strunta i slitage och pris och köpa däcket för den superba väghållningen, det är ju trots allt ett

NOKIAN

:-)....

 

Ni tillönskas en godare hjul.

comments powered by Disqus