Mörkret

Det känns som att dagarna blir kortare och kvällarna kommer snabbare, nu när mörkret trycker på allt tidigare om eftermiddagarna. Skönt att jobba lite förmiddag så man får vara ute och ta del av det dagsljus som erbjuds. Det är tänkt att jag går över på nattskift nu och en vecka framåt, för att sedan vara ledig 3 veckor. Ta semester, åka till solen och värmen. Dubai och Sri Lanka. Så det blir väl inte speciellt mycket vinterdäcks bloggande därifrån då, men det hinner vi helt säkert ta igen sen, vintern är lång här (=

 

Det känns som att med mörkret kommer tröttheten och latheten lättare, man eldar tulikivin och lägger sig gärna på soffan, drar igång tv:n eller film på kvällen i vintermörkret. Men brukar då ta mig till gymmet ungefär 3 gånger i veckan för att hålla igång kroppen. Så nog har man vart iväg å rastat Ralliarten idag en sväng också. Man måste säga att det blivit mycket varierande underlag som Hakka 7:orna fått vara med om redan trots att det inte blivit speciellt många mil till antalet, då jag inte kör så mycket landsväg och långa sträckor.

 

Tänkte just på en sak, tycker att ett sommardäck upplever inte alls lika mycket krävande och varierande förhållanden som ett vinterdäck. Bara några exempel på varierande underlag som jag redan hittills kört på och upplevt med Hakka 7: Isiga, hala vägar, hårdpackade vintervägar, nysnö, nyplogade och oplogade vägar och parkeringar. Knottrig "tvättbräda" och ojämna, gropiga vägar. Spåriga vägar, asfalt, landsväg. Förhållanden kan ju variera med temperaturen. Allt detta bidrar till att man ska lita på, känna sig trygg och nöjd med dem vinterdäcken man har. Det gör man med Hakka 7.

 

Härom dan blev det en sväng landsväg, en bit väldigt spårig sådan. Inte helt optimalt för däckbredden 235 jag kör med, så de djupa spåren var oundvikliga och kändes förstås. Men både bilen med sin 4wd och Hakka 7 däcken känns inte otrygga eller otrevliga för det, utan går förhållandevis stabilt och bra. Har även vart en älg olycka med personskador, 1 mil utanför Kiruna, efter denna landsväg nu i veckan veckan.

Om och när man väl behöver panikbromsa och få stopp i halt vinterväglag, behöver det inte skilja speciellt mycket mellan ett sämre eller bättre vinterdäck, men som ändå kan vara livsavgörande marginaler. Tänk på det.

 

 

comments powered by Disqus