Mina kritiska åsikter

Efter en kommentar från Wesa, känner jag att jag måste förtydliga.

Det kan möjligen uppfattas som att jag framställer Nokian Hakkapeliitta 7 som ett dåligt däck, men så är absolut inte fallet. Det är ett bra däck som presterar bra i alla situationer jag har utsatt det för - förutom slask.

Det jag har att utsätta däcken

med

, det vill säga, vilken bil de sitter monterade på, är väldigt avgörande. I de flesta tester i exempelvis Aftonbladet, Vi Bilägare et.c så kommer detta däck på högsta plats - tack vare deras förutsättningar.

Hur man upplever däcken beror på vad man har för bil. Har man en "sämre" bil, som jag råkar ha, trots att den har högsta krockskydd i Euro-NCAP, så har den ingen som helst körassistans, och den är framhjulsdriven. Detta betyder att när jag står still, och börjar köra, så drar den förvisso på bägge däcken, då den har

differentialbroms

, men den saknar differentialspärr. Detta betyder att bägge däcken driver med viss kraft, men inte med full kraft, jämför med ex Audi Quattro som driver lika mycket på alla fyra däck.

För min bil innebär detta att när jag står still i ex en korsning och börjar köra så börjar det spinna, förvisso på bägge hjulen, men det spinner likväl. Jag kan utan problem få bilen att spinna på andra, tredje och fjärde växeln vid halt underlag. Vidare så saknar min bil s.k

ESP

- Electronic Stability Programme - Elektronisk Stabilitetskontroll, eller i folkmun, Antisladdsystem.

Avsaknaden av dessa körassistanser gör att jag upplever däcken på ett helt annat sätt än testförare i de stora tidningstesten gör. Jag upplever det jag upplever, och det är det jag delar med mig utav.
Jag har kört sämre däck, vissa mycket, några mindre, men jag har definitivt aldrig kört ett mer konsekvent däck än Nokian Hakkapeliitta 7. Det är ett däck man kan lita på, oavsett vad det är för underlag. Jag är inte ett dugg orolig att hamna i diket, då jag vet att om jag vrider på ratten så följer bilen med, något som vissa vinterdäckstillverkare totalt misslyckats uppnå. Avsaknaden av ESP gör att jag inte alltid kan ligga Först. Det gör att jag inte alltid kan vara Snabbast. Men det ändrar inte min åsikt om att Nokian Hakkapeliitta 7 är ett utav de bästa däcken jag haft någonsin. Avsaknaden av ESP gör däremot att när det börjar bli för halt sänker jag farten, för att bibehålla den fulla kontroll som däcken kan ge mig. Att jag upplever just dessa däck som väldigt hala vid glattis och svartis betyder inte att de är dåliga. Vissa däck går inte alls att köra under de förhållandena, och som jag skrivit innan, det finns inte ett däck i världen som är bra på de underlagen. Dubbat eller dubbfritt.

Sedan till slasken. Åter igen, hade jag haft ESP och antispinnsystem, eller fyrhjulsdrift är jag övertygad om att däcken skulle ha presterat annorlunda.

En vild chansning är att Nokian har haft en fyrhjulsdriven bil när de testat däcken. Ytterligare en chansning är att däck idag byggs utifrån att bilar har ESP och antispinn, något som närmast varit standard sedan 2005, och är standard på alla nyare generationer av min bil. Min bil var "den felande länken". En Renault Megane II Grand Tourer Sport. Med ESP och ASR som tillval. Och den som köpte bilen första gången kände kanske att det inte var värt de extra pengarna. Numer, sedan 2005, är det standard på alla Renault Megane.
När vår Volvo kollapsade för lite mer än ett år sedan, så sade jag till frugan att "Nästa bil ska helst vara fyrhjulsdriven, eller i alla fall ha ESP/Antisladd"

Men så vart det alltså inte. Och så är det alltså inte. Och det är utifrån detta som jag bloggar. Mina upplevelser med Nokian Hakkapeliitta 7 tillsammans med mina erfarenheter.

comments powered by Disqus