Imorse var det superhalt på Bäsnavägen när vi bilade från hemmet till jobben i Borlänge. På asfalten låg is tunnare än ett löv. Vägen såg oskyldig ut, men jösses så hal den var.

Landsvägen såg inte särskilt hal ut, men var rejält slirig
Min fru körde och tempot i bilkön var lågt. Hon klagade på det låga väggreppet, där varje ojämnhet i vägbanan och varje rattkorrigering orsakade tendens till litet släpp. Jag påpekade att vi kör på dubbade Hakkapeliitta 7, ett däck som i rader av oberoende tester har fått toppbetyg för isgrepp. "
" sa jag sedan. Hennes analys var omedelbar och kristallklar: "
Ja det har vi ju provat och det funkar helt enkelt inte när vi behöver köra långa sträckor på sånt här väglag".
Ser fram mot vinterns definitiva ankomst, då landsvägen ofta har tjock is, där dubbarna greppar bättre än på denna typ av tunn hinna på underliggande ofta slät asfaltyta. Även asfalt som ytbehandlats med grov sten, kan med åren bli ganska slät i hjulspåren.
Halkan slog till redan igår kväll och Dalarnas Tidningar berättar att fyra personer har skadats på E16 samt Rv 69. Längs den korta del av E16 vi åkte på, såg inte vägytan nämnvärt annorlunda ut än på såphala Bäsnavägen. Men på E16-sträckan upplevde vi bra väggrepp, antagligen till följd av förebyggande halkbekämpning.
Från E16 har jag en kort promenad till kontoret. Det var otäckt halt på den mycket tunna ishinna som täckte den släta asfalten. Däremot var det inget som helst friktionsproblem att gå på grussträngen bredvid asfalten.

Imorse var det säkrare att gå bredvid gång- och cykelbanan än på den
Morgonsolen smälte snabbt bort den lövtunna ishinnan. Det betyder att när polis och andra kommit fram till en olycksplats, kan väglaget noteras som bra trots att när olyckan skedde några tiotals minuter innan så var det såphalt.
En särskild risk med soltinande tunn is är om vägbanan har lappats fläckvis. Solvärmen tinar då snabbare upp is ovanpå svarta nylagda asfaltlappar än på vägbanans övriga gamla grådaskiga asfalt. Under någon timme på morgonen kan resultatet vara att vägen är som en skridskobana med infällda lappar av helt bar asfalt. När ett fordon utan antisladdsystem (t ex lastbil, buss eller gammal personbil) bromsar hårt och har vänster hjul på asfaltfriktion och höger hjul på isfriktion så är risken mycket hög att det sladdar över i mötande körfält, vilket kan leda till inte bara singelolycka utan även mötesolycka med stort krockvåld. Risken för denna typ av händelse minskar naturligtvis enormt om fordonet har bra dubbdäck istället för odubbade däck.
Jag tar personligt ansvar för att förebygga mötesolycka sedan väghållaren lappat vägen på ett mycket trafikfarligt sätt, genom att jag utrustat mina bilar med dubbade Hakkapeliitta vinterdäck. Den dag familjen ska byta till nyare 7-sitsig familjebil kommer jag även att välja en bil med antisladdsystem (så som på vår "lilla" Saab 9.5).
Mitt sätt att minska risken att t ex en tung lastbil sladdar över i vårt körfält sedan föraren bromsat på "split friction", är att upplysa folk om det livsfarliga i att lappa landsvägar på sånt sätt att det blir stora skillnader i ytskrovlighet och/eller färg inom körfältets bredd. Förhoppningsvis kan upplysningsarbetet leda till att vi får stopp på farligt utförande av väglappning och ersätta det med hållbara/trafiksäkra åtgärder. Nedan är en av de bilder jag i förrgår visade vid möte med Trafikpolisen.
Lastbilen sladdade ett halvt varv när föraren bromsade på tinande tunn is på lappad väg
Positivt är att många väghållare som nåtts av min "mission" är måna om att ta sitt ansvar för olycksförebyggande, genom att dels snabbt sprida insikten om riskerna med olämpligt utförd lappning och dels skärpa sin praxis för asfaltunderhåll. T ex har jag blivit ombedd att föreläsa inte bara i Sverige, utan även i Norge och Danmark om problemet och om tänkbara lösningar i vägförvaltningsarbetet.
Kör med insidan och ta det extremt försiktigt om du kör på väg som fått en släng av "Dödens fläcktyfus",
Johan
PS1
Jag har inget emot Miljöpartiet. Tvärtom, flera av mina vänner är djupt engagerade i partiet och det är jag glad för. Däremot anser jag att partiet är fel ute när det förespråkar dubbdäcksförbud. Börja med att införa vägregler som innebär att "dubbslitagetålig" asfalt inte bara har dubbresistent specialsten i fraktion 11-16 mm i slitlagret, utan att även sten i de mindre fraktionerna t ex 4-8 mm hämtas från samma täkt så att även denna ballast tål dubbtrafik rimligt bra utan att snabbt omvandlas till partiklar. Idag är det praxis att ballast i alla fraktioner under 8/11 mm utgörs av ortens sten (ofta usel kvalitet) även i s k högkvalitativa beläggningar. Skyll inte detta dribbel med billig asfaltkvalitet på mina trafiksäkerhetshöjande dubbdäck är ni snälla!
PS2
I de gällande Vägreglerna (VVFS 2003:140) står att läsa i avsnitt 6.3.4.1 om krav på friktion bl a att: "Kontinuerliga friktionsegenskaper hos ytmaterialen SKALL eftersträvas." Lappning av körfält så att det får starkt varierande ytskrovlighet och färg innebär alltså brott mot i Sverige gällande vägregler.