VIntern gjorde halvt återtåg till vår del av landet i form av ett relativt ymnigt snöande under dagen. Den senaste tiden har det mest varit att köra runt på barmark med Hakkorna då de fått jobba mot kallt, men oftast bara lite lätt, isbelagd asfalt.
Nu blev det plötsligt mer snö och efter en hel arbetsdags snöande i Stockholm så ligger mycket av snön kvar på gatorna och några plogbilar har inte synts till. Temperaturen har också hållt sig väl på minussidan och underlaget är nu mestadels (av alla odubbade vinterdäck) blankpolerad snö.

Själv bidrar jag till blankpoleringen genom att köra odubbat men jag känner att jag är förlåten eftersom jag faktiskt har det viktiga uppdraget att testa däck.
På väg hem från jobbet hamnade jag först i kön på flera av rödljusen och kunde då passa på att ta ut svängarna lite med däck och bil. Vid Norrtull i Stockholm finns det flera körfält och alla låg tomma. Med fyrhjulsdriften, däcken, 200 hk och 455 newtonmeter så är det ingen som hänger med i starten och jag kan känna efter lite extra i kurvan precis vid trängselskattestationen utan att utsätta vare sig mig själv eller någon medtrafikant för risker.
Väglaget är halt och Hakkapeliitta R greppar men så fort jag trycker till lite mer och svänger så kopplar antispinn på bilen in. Här får däcken jobba max och som jag sagt tidigare, det känns att det inte sitter några dubb på som kan greppa tag i asfalten under.

Det går här att provocera ett par Hakka R till mer än de klarar av men det känns aldrig som det går överstyr, däcken är fortfarande väldigt trygga och pålitliga och signalerar till föraren att "nu är vi på toppen och du bör tagga ned".
Vad jag kan önska ibland är något lite extra. Men det tror jag bara att man sådana här gånger får med ett par Hakkapeliitta 7 där dubben gör just det där lilla extra.