Mängder av olyckor - många kör på sommardäck ännu

Två decimeter snö föll på några timmar i Sälen. På många håll i Dalarna och i Gävleborg faller det "lapphandskar" och vi väntar i Borlänge uppemot 2 dm innan natten. Många vägar är mycket moddiga och det har på förmiddagen skett mängder av olyckor. Enligt ett däckhotell har knappt hälften av deras kunder hämtat ut vinterdäcken ännu; helt sanslöst!

Även min pendlingsväg var moddig, men det var inget problem att köra minibussen med mina Hakkapeliitta 7 som jag köpte ifjol. Min fru kör strax till sitt jobb med Saaben. Tyvärr ännu på de gamla vinterdäcken, varav två har har tappat en hel del dubb. Ser fram mot att få besked från Isa om när jag får köra till Vianor och montera testdäcken på Saaben. Jag har valt Hakkapeliitta 7 dubbdäck till testet. Någon undrar säkert varför jag inte passar på att välja odubbat, så kunde jag jämföra dubbat på minibussen med odubbat på Saaben. Min uppfattning är att odubbade däck, oavsett vilket premiummärke det gäller, inte uppfyller de grundläggande krav på säkerhet jag ställer vid svår halka. För två år sedan undersökte min Vectura-kollega Matteo Rizzi, på uppdrag av Trafikverket, skillnaden mellan att köra på odubbade och dubbade däck. Jämförelsen mätte utfall i dödsolycksfrekvens i

VERKLIGA

trafikolyckor i Sverige. Resultaten visade att dubbdäck minskar risken för en dödlig olycka med 42 procent, jämfört med odubbade vinterdäck. Detta trots att dubbade bilar ofta körs fortare än odubbade. Jag är inte ett dugg förvånad över utfallet.

Det är fullt tillräckligt för mig att utvärdera Hakka 7 även på min andra bil. Det är helt enkelt inte värt att riskera mitt och familjens liv för att jämföra mot odubbade däck på skeva och ishala vägbanor i norr. För mig är dubbade vinterdäck på bilen lika självklart grundläggande säkerhetsåtgärd som skyddsjord och jordfelsbrytare är i husets elsystem.

Samtidigt har jag full respekt för att andra bilägare lever i annan tillvaro (saltvägar i mildare klimat söderut o s v) och bedömer att odubbade vinterdäck är ok för dem. En fördel med odubbat är att man kan lägga på dem i god tid före vintern och (utan att fundera på slitaget på dubbarna) vänta med att ta av dem tills vintern verkligen är över. Samtidigt ska man vara medveten om att odubbade vinterdäck regelmässigt har riktigt dåliga sommaregenskaper.

Kör med insidan!

comments powered by Disqus