Mästaren på extrema förhållanden på Grönland – Genom glaciärerna med Nokian Hakkapeliitta däck

– Ett minne för livet. Den här typen av resor tar dig till en annan slags verklighet. Du kan bara fokusera på det som händer här och nu, njuta av ögonblicket och glömma allt annat.

Så här beskriver isländske Emil Grimsson sin resa till och från Grönlands södra kust till landets nordligaste del. Emil var en av sju deltagarna på forskningsresan Expeditions7 förra våren. Den tjugo dagar långa resan började från Isortoq i södra Grönland och fortsatte norrut mot Wulff Land i landets nordligaste del.

Det vilda äventyret i det kompromisslösa arktiska klimatet var ett tufft test för både deltagarna och deras fordon.

Under den nästan tre veckor långa resan kördes 5 169 kilometer, huvudsakligen på toppen av den kontinentala glaciären som är flera hundra mil lång och över tre kilometer tjock på många ställen. Emil var biträdande teamledare och de andra deltagarna var Greg Miller (teamledare), Scott Brady, Clay Croft, doktor Jon Solberg och Kurt Williams från USA samt Torfi Johansson från Island. Under sin resa samlade medlemmarna av expeditionen information om vädret och tog is- och snöprover som sedan lämnades över till flera universitet för forskning.

Det vackra och karga Grönland har sina utmaningar

Det är inte lätt att köra bil i Grönlands vackra och orörda natur, även om man är en erfaren bilförare i vinterförhållanden. Därför krävdes topputrustning för att klara den steniga och isiga terrängen med mjuka snöpartier. De tre bilarna var specialfordon från isländska Arctic Truck, samma typ av fordon som använts i Antarktis-expeditioner. Det nyaste fordonet hade Nokian Hakkapeliitta 44 däck.

Grönlands vackra landskap

De svåra förhållandena på Grönland satte både deltagarna och fordonen för extrema påfrestningar. Under förberedelserna av expeditionen sjönk ett av fordonen delvis genom isen på en flod.

– Den svåraste uppgiften för expeditionen var att planera och hitta en säker väg till den tjocka kontinentala glaciären. Lyckligtvis drabbades vi inte av några allvarliga problem och vi kunde starta vår resa bara några dagar senare än planerat, berättar Emil.

En av de viktigaste sakerna före resan var att noggrant planera hur mycket bränsle som behövdes ta med. På glaciären finns inga bensinstationer. Som tur var förbrukade våra fordon mindre bränsle än vad vi hade kalkylerat, tack vare att Nokian Hakkapeliitta däck ger bra bränsleekonomi. Det var första gången bränsle transporterades i släde bakom bilarna. De gällde att fästa behållarna ordentligt i slädarna för att de inte skulle gå sönder i den svåra terrängen.

Bränslet transporterades i släden bakom fordonen

Varierande vinterförhållanden och kraftiga snöfall med nästan obefintlig sikt saktade ner resan vid flera tillfällen. När det var som värst så kunde fordonen endast köra i cirka 10 km/h. Den lägsta uppmätta temperaturen var -40 grader.

Men Grönland visade även sina bästa sidor under expeditionen.

– Det var en hisnande upplevelse att se hur stor glaciären är. Att komma till Wulff Land efter många dagars körning på is var också oförglömligt. Platsen var imponerande, nästan surrealistisk. Jag är inte säker på om någon före oss har kört bil så långt norrut, säger Emil.

70 kilo med lätt bärighet på snö

Det robusta Nokian Hakkapeliitta 44 däcket lanserades förra året som ett resultat av samarbetet mellan Nokian Tyres och Arctic Trucks. Däcket har en slitbanegummiblandning som ger bra grepp och slitstyrka även när det är -40 grader kallt.

Nokian Hakkapeliitta 44

Däcket väger 70 kilo och är över en meter i diameter. Man skulle kunna tro att så här stort däck inte klarar sig i mjuk snö men där krävs faktiskt stora däck med stor luftvolym. Genom att justera lufttrycket kan man påverka däckets kontaktyta. Ett brett däck sjunker inte lika djupt i snön som ett smalt däck.

comments powered by Disqus