Luriga vägmärken tär på trafiksäkerheten

Hör du också till de som ofta klagar på "dessa dumma xxxxx-ar som till varje pris ska om just innan omkörningsfältet upphör"? Då är vi medlemmar i samma klubb. Visst är det svårt att fatta varför man inte tar skylten "Minskning av antal körfält" med tilläggstavla för avstånd, t ex 400 m, som en stark rekommendation att inte påbörja omkörning?

I lördags ökade min förståelse för "dessa dumma xxxxx-ar..." rejält, då jag oavsiktligt gick med i den klubben också. Uppenbart missade jag förvarningsskyltningen "Minskning av antalet körfält om 400 m" och misstog att det var den skylt jag såg på håll. I själva verket var det därmed vid skyltningen "Minskning av antalet körfält HÄR" som jag inledde en omkörning. Som du redan gissat var det isväglag. I det läget var det grymt skönt att höra dubbarnas rispande och rasslande medan ABS-bromsarna jobbade för högtryck.

Genom åren har jag och min kära Kristina haft flera samtal om risken att förväxla förvarningsskylten med den definitiva skylten. Det enda som skiljer dem åt är den lilla tilläggstavlan med avstånd under förvarningen. I lördags föll risken ut för mig. Fy sjutton så obehagligt. Incidenten på Rv 70 från Borlänge mot Västerås faller naturligtvis ytterst på mitt eget ansvar. Men samtidigt får händelsen mig att efterlysa bättre utformade skyltar, till stöd för alla oss bilister som inte är felfria förare men har en stark önskan om att överleva på våra vägar.

Stärkt av denna egna erfarenhet ifrågasätter jag än en gång utformningen av skyltningen (se övre exemplet nedan). Ett enkelt sätt att förtydliga skillnaden mellan de två skyltarna vore att byta färg från vit på den ena skylten, samt byta från heldragen kantlinje till streckad kantlinje på förvarningsskylten. Tycker du som jag att det nedersta skyltparet skulle minska risken att förväxla skyltarna och att det därmed skulle ge bättre säkerhetsmarginal?

Ursäkta den felaktiga storleksskillnaden mellan den gula och övriga skyltar; jag är inte helt vän med infoga-bild funktionen här på bloggen.

                          

[400 m]

 

 

 

 

 

[400 m]

Jag kör ganska mycket bil och har avverkat ett ansenligt miltal genom åren. Mina incidenter har hittills (peppar, peppar...) inskränkt sig till en avåkning med lånad bil med odubbade däck, en lätt känning i en snökarm samt några enstaka tillfällen med "tuggande" ABS. Ett av dessa tillfällen uppstod alltså i samband med lurigt utformade vägmärken enligt ovan. Ytterligare en av mina fåtaliga incidenter inträffade i samband med lurig vägskyltning. Den skedde vid 01-tiden för ett antal år sedan, på Rv 66 under körning hem från kär släkt i Västerås. Det var en del dimma och jag var naturligtvis inte helt pigg vid den tiden på dygnet. När vi närmade oss Smedjebacken fastnade min blick på en stor lokaliseringsskylt. På skylten står bl a ortsnamnet Morgårdshammar. Eftersom jag jobbat med krossverk från Morgårdshammar blev jag - som nedflyttad Norrlänning då inte hade hunnit bygga upp god regionalgeografisk kunskap - nyfiken på vad skylten visade om vägen till Morgårdshammar. Blicken blev uppenbart kvar några tiondelar för länge, för när jag åter tittade framåt fanns där en stensatt rondell. Japp, det blev tuggande ABS-bromsar den gången också. Visst, visst. Hade jag som förare kört bättre i det läget, hade det inte varit nära att bilen träffat stensättningen runt rondellen. Men hur kan väghållaren sätta upp en kognitivt så pass krävande skylt så här nära en rondell? Dagen efter skickade jag in klagomål till dåvarande Vägverket att skylten står trafikfarligt nära rondellen och borde flyttas minst 100 m längre fram från rondellen. Än idag har inget gjorts åt skyltens position.

Ett av dagens budskap är att det är lätt att fördöma andra, till dess man en dag står i likadana skor. Ett beteende som jag själv ofta fördömt - köra om där omkörningsfilen upphör - kan i vissa fall bero på rent missförstånd istället för medvetet dumt risktagande.

Ett annat budskap är att lurigt utformade och lurigt placerade vägmärken tillhör den stora och vildvuxna flora av risker som tär kraftigt på trafiksäkerheten.

För min del skickar jag en tacksam tanke till Nokian för att mina dubbade Hakkapeliitta 7 minimerar bromssträckan och ger maximal marginal även i lägen där jag eller någon medtrafikant inte kör så bra man önskar att alla alltid gör. I lördags var den marginalen välbehövlig.

Kör med insidan,

Johan

comments powered by Disqus