Kraftiga temperatursvängningar

Det har inte hörts mycket om olyckor i jultrafiken här uppe, eller så har jag bara missat dem rapporterna. Har själv upplevt trafiken här i Kiruna som lugn, kanske är det kylan som gör att folk inte åker iväg i onödan och stressar runt i trafiken. Temperaturerna har alltså hållt sig stadigt på omkring -25 till -30 grader i en veckas tid. Tills för två dagar sedan, då temperaturen plötsligt blev 10 grader varmare över en natt. Nästa natt kom snön, och blev halt på vägarna med den. Flingorna yrde i luften och under natten kom 7-8 cm kall lätt pudersnö. Gården var lättskottad, och vägarna blev plogade ganska snabbt.

 

Med nysnön kom halkan och den kändes av speciellt på jobbet i lastbilen med dess året runt offroad däck. Så fort det börjar snöa och lägger sig på backen, blir det halt. Där finns inga maskiner med dubbdäck eller något som river upp vägarna. När det kommer snö trampas det bara ned till en glatt isig yta och blir glas halt. Speciellt med de större dumprarna och truckarna är det som att glida runt på hockey puckar, även om de är grovmönstrade så är det stora håda släta gummiytor och klackar på däcken. Det sandas och hyvlas förstås vid behov, men det kan ju ta tid innan alla vägar har körts igenom och kommer det mycket snö blir det fort halt igen. Gör man ingen åtgärd vid snö blir det alltså så halt att man knappt kan köra med dem däcken, det finns ingenting i gummit som greppar, och det finns som sagt inget som river eller ruggar upp ytan annars.

 

Jag tycker det är sälvklart att vi ska ha dubbdäck på våra vägar, de hjälper till att rugga upp vägarna vid glashal yta och med dubbar på vägen tar det längre tid innan denna glashala yta bildas vid t.ex snöfall. Det är då jag övertygad om och tror att helt utan dem på vägarna skulle dubbfria vinterdäck ha ett "halare underlag", både snabbare och betydligt oftare, om underhållet/halk bekämpningen skulle vara densamma som idag. Dessutom kan de spara liv, de är helt enkelt bättre på endel moment, det har man ju sett i däcktester. För i verkligheten kan ett par meter vara skillnad mellan liv och död. Det är då min åsikt angående dubbdäcks förbud, sen menar jag absolut inte att dubbfria vinterdäck är dåliga, utan jag förstår om de passar endel bättre beroende på vart man kör och hur man kör.

 

När snön hade lagt sig och himlen blev stjärnklar blev det kallt igen. Imorse var det - 25 grader, men när jag 8 timmar senare tittar på  termometern visar den nu -8, och det har jag såklart dubbelkollat att det stämmer. Det är nu såpass kallt att dessa kraftiga väderomslag ändå inte gör så stor skillnad i väglaget, som det hade gjort omkring 0 gradigt då det brukar bli väldigt halt och bekymmersamt på vägarna.

Nej nu ska jag ut på vägarna och rulla en sväng igen. Fara på gymmet och kanske förbi någon på en kopp kaffe.

 

comments powered by Disqus