Julhelgen darrar på sin sista dag, och snart kommer det en helg som är än värre i trafiken, i alla fall här - nyårshelgen. "Som tur är" ligger denna helg på vardagar denna gång, och det kanske kan dra ner trafiken lite.
Inget grus denna jul heller. C.a tjugo mil alla tre juldagarna, och plogbilen är den som sköter om vägarna. Jag förstår inte att de snålar så förbenat på gruset, så jäkla dyrt kan det väl ändå inte vara? Istället skrapar de fram "asfalten", och folk tycks tro att det är barmark och kör därefter, när det i själva verket är is. Och det känns. Inte när man håller sig till hastigheten, då går däcken hur bra som helst, de svänger bra, accelererar med ytterst lite svårigheter och bromsar med lite mer svårigheter - men det är fortfarande vinter och halt, så det SKA man räkna med! Det är absolut inget negativt i Nokian Hakkapelitta 7s bromssträcka, även om det upplevs som lång, men det gör den garanterat med alla däck på alla bilar på detta väglag.
Från stillastående till start tycker jag att det tar längre tid än när däcken var splitt nya, och det känns som om däcken har en tendens att "släppa" lite mer vid pådrag / omkörning än tidigare. Detta är ju såklart inte alldeles positivt eller negativt, utan något man kan räkna med när man kör så pass mycket som jag gör. Jag ska försöka ta kort och slänga upp, än så länge sitter alla däck kvar, och än så länge så presterar däcken bra.
"Dubbarna i däcken slits, och med tiden får det till följd att de är sämre än dubbfria friktionsdäck även på is. Friktionsdäcken tappar inte sina egenskaper lika snabbt. Enligt en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut,VTI, förändrar vi också vårt körsätt beroende på vilka vinterdäck som sitter på bilen.
Enligt en finsk undersökning håller dubbdäcksbilister högre hastighet och kortare avstånd till framförvarande bil jämfört med bilister med dubbfria däck – särskilt i höga hastigheter.
En norsk undersökning konstaterar att dubbdäck inte har någon olycksreducerande effekt när det redan råder vinterväglag, snarare tvärtom. Det är bara när väglaget plötsligt försämras, och när föraren missbedömer väglaget som dubbdäcken verkar ha en positiv effekt. ." http://www.dn.se/motor/dubbdack-toppar-testerna