Efter en underhållande biokväll som slutat ganska sent sätter du dig i din bil. Trots att vintern är mörk och kall är kupén varm, den fjärrstyrda motorvärmaren som du slog på innan med hjälp av mobilappen har gjort sitt till. Genom storstadens undermåligt plogade gator går färden hemåt mot de östra delarna av länet. De snöar ymnigt vilket adderar ytterligare ett snötäcke till de decimetrar som föll för några dagar sedan och som legat kvar tack vare kylan. Under kvällen har temperaturen stigit sakta till närmare noll och vägsaltet tillsammans med den begynnande tövädret ger en tuff utmaning till körningen genom det dåligt plogade stadslandskapet. Det är spårigt, slirigt och moddigt och det är svårt att komma iväg vid rödlysena. Några få fotgängare är ute i natten och en och annan står huttrande och väntar under busshållplatsernas tak. Det känns skönt att sitta i sin egen varma bil och snart vara hemma.
Plötsligt smäller det till rejält när du kör över broskarven till Danvikstullsbron. Strax senare är punkteringen en faktum. Känslan av att snart vara hemma är bortblåst med samma snöstorm som du nu plötslig själv är utelämnad i.
Det här är ingen uppdiktad historia utan precis vad som hände häromkvällen.

Jag ska inte säga att det var mitt livs första punktering men det är i alla fall en av mitt livs få och den första på mycket länge. Detsamma gäller nog det flesta som läser detta, punktering hör nog inte till vanligheten för vardagsbilisten.
Nu hamnade jag där själv, ett större hål i sidan på mina Hakka 9, en surmulen måndagnatt. Kvällen när man bara ville hem.

Däcket tycktes i alla fall vara såpass helt att jag kunde köra av motorvägen och in till en busshållplats. En modern elbil rymmer inget reservhjul men väl en lagningssats för mindre hål. Tyvärr inget lämpat för denna skada. Medveten om både Volkswagens mobilitetsgaranti och Hakkaskyddet så valde jag nu att ringa servicenumret till just Hakkaskyddet, något jag aldrig trodde att jag skulle behöva utnyttja.
Snabbt kunde jag få information om att en bärgare var på väg och att jag fick fortsätta mysa i snögloppet längs vägkanten ett tag.
I Hakkaskyddet ingår faktiskt en hel del, även assistans med hemtransport och senare även hyrbil om nödvändigt. Medan bärgaren transporterade bilen till verkstaden så lyckades jag till slut, med stelfrusna mobilfingrar, få tag på en taxi hem.
Så långt allting godkänt väl, nu gäller det bara att vänta och se hur bra resten av Hakkaskyddet fungerar - nytt däck till ingen kostnad.