Hjärtat i halsen

Just inför månadsskiftet april/maj bytte jag från Hakka 7 till nya sommardäck på båda bilarna. Saab 9-5:an rullar nu på Hakka Black och familjebilen Ford Galaxy på Hakka Z. Det har inte blivit så mycket bilkörning sedan dess, eftersom jag tagit semester och jobbat med att bygga ut och helrenovera köket. Intrycket är iaf förbättrad styatt rrespons och mycket tystare körning md 9-5:an.

Det är svårt att veta hur mycket av den förbättrade styrresponsen som beror på att jag gått upp på 17 tums dimension med lägre profil och hur mycket som beror på nya Hakka Black. Den typen av fråga får mer vetenskapliga test ge svar på. Oavsett vilket är jag mycket nöjd. En nackdel med större fälgdimension och lägre profil är högre pris på däcken. Skillnaden mellan 16 och 17 tum är måttlig, men ökning till 18 - 20 tum kan verkligen kosta skjortan. Visst kan stora fälgar ge både utseende och körrespons ett lyft. Men om det sker på bekostnad av att välja lågprisdäck istf kvalitetsdäck för att hålla ned däckkostnaden, då tror jag man som bilägare är ute och cyklar.

Avrundar med en påminnelse om nyttan med att alltid ha en bilkamera ("dashcam") under körning. Denna skräckvideo från en bilist i Trondheim visar tydligt värdet av att maximera sina marginaler, med hänsyn till farliga mottrafikanter. T ex genom att välja riktigt bra däck.http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article7545673.eceKör med insidan,

Johan

 

comments powered by Disqus