Är det något som är urtypen och det mest klassiska vinterdäcket så är det väl Hakkapeliitta. Inte bara för att Nokian var först med vinterdäcket om man läser historien längre bak i tiden. Utan för att Hakkapeliitta är något av de factostandard när vanliga människor pratar vinterdäck.
När en norrlänning säker "Hakka" då är det just ett par dubbade Hakka han tänker på.
Men hakkapeliitta har ju i modern tid utvecklats till en produktfamilj av många olika däck, både dubbade och odubbade, sommar- såväl som vinterdäck.
Själv har jag under ett par år nu rullat omkring på odubbade Hakka R och Hakka R SUV. Det känns därför extra kul att snart få hoppa tillbaka till de klassiska Hakkorna med dubb.
Denna gång har jag valt att testköra Hakkapeliitta 8 SUV. Det är en nyhet i Hakkafamiljen sedan en inte alltför lång till tillbaka.
När dubbdäcksägarna närmast var utskällda under några års tid, tycker jag mig nu se en tendens till att sakta svänga tillbaka till en större acceptans för dubbdäck, i paritet med att osakligheterna kring partikelnojan lagt sig. Mycket kan förstås hända när det gäller både förbud och påhitt men faktum kvarstår att dubdäck är överlägset på de allra flesta underlag.
Därmed inte sagt att mina Hakka R presterar undermåligt. De har en fördel när det gäller packad och lös snö där greppet är optimerat och om inte överlägset så i alla fall svårslaget. Jag minns än idag den där kvällen för några år sedan då det berömda snöfallet över stockholmsområdet drog in och lamslog länet. Det var snö från en klass 2-varning som visade sig skulle ligga kvar nästan hela vintern, delvis på grund av undermålig plogning, något jag bland annat skrev om här.
Just den kvällen tog jag mig fram på vår lilla stickväg i skärgården, i lätt uppförsbacke och med snö långt ovanför markfrigången på pickupen. Det var helt oplogat, det var svårt och gick nästan inte - men det gick!

Jag var då otroligt imponerad. Bilen fungerade som en plog, som synes av bilden ovan. Den berättelsen skrev jag om här.
Men nu är hela bilen, inklusive fälgar och däck tvättade och det är alltså dags för dubbat på nya Outlandern. Det blir däck med dimensionen 18 tum. Normalt brukar man gå ned lite i dimension jämfört med sommardäcken.

Så mina senaste vinterdäck från Nokian heter Hakkapeliitta 8 SUV och kommer läggas på inom kort av Vianor i Bromma.