När lastbilen sladdade in i mötande lastbil, stod två personbilister och skrev skadeanmälan efter att ha sladdat och krockat på exakt samma plats på E16 i Hordland, Norge.
Låg vägfriktion? Javisst! Borde kurvan ha halkbekämpats? Uppenbarligen!
Men med rätt väggeometri BEHÖVS mindre vägfriktion än med fel geometri. I Norge är förvånansvärt många INNERkurvor feldoserade. Detta är ännu en olyckskurva vars lutningar bör utredas i förhållande till dess "äggformade" horisontalkurvatur och hastighetsgräns.
Vad kan man som fordonsägare och förare göra för att minska olycksrisken vid halka i farligt felbyggda kurvor? Välj riktigt bra vinterdäck och anpassa farten mjukt innan kurvtagning istället för att plötsligt bromsa hårt inne i kurvan - där kan det vara för sent!
Först. Snabbast. Hakkapeliitta. Här står Hakkapeliitta för maximalt väggrepp i dåligt halkbekämpade felbyggda kurvor. Mitt val är dubbade Hakkapeliitta 7, däcket med flest segrar i opartiska tester på isiga vägbanor.
Kör med insidan,
Johan