Halkat runt mest hela dan

 

Det har vart väldigt halt de senaste dagarna, och olyckor har inträffat efter E10:an Kiruna-Gällivare med flera personer som fått besöka sjukhuset för kontroll. Det har vart en omkörningsolycka under torsdag fm. En lastbil och personbil som kolliderat 2 timmar senare. Samt en lastbil som åkt av vägen och bergats upp under fredagen.

 

Man har själv också halkat runt mest hela dan. Fast inte på mina hakka däck förstås utan på jobbet och på lastbilens grovmönstrade offroad däck som vi kör med året runt. Upp och ned för berget har man kört som vanligt, men idag var det väldigt halt. 0 Gradigt ute och lite nysnö framåt kvällen. Sandbilen har förstås vart i farten men efter några timmar var det lika halt igen på många ställen. Rakt fram har det väl gått bra, medans man haft lite snurr på hjulen men man har bara behövt bromsa till så är det något hjul som låst sig lätt. Bara släppa bromsar för att hålla styrning vissa gånger. Man har fått tänka på hur och vart man stannar, att komma igång överallt var vissa gånger inte det lättaste. Minsta lilla motlut var bara att glömma, speciellt utan sina 35 ton på flaket som åtminstone ger lite däcktryck.

 

Fastnade på plan backe med 1-2 cm nysnö där jag stannade och tankade, då de varma däcken smälte snöytan de stod på lite och gjorde det glashalt under sig. Det var heldiffa på en FH 520 8x4 tandemdrift, som alltså har två drivande hjulaxlar med dubbelmonterade hjul så där stod jag med 8 hjul som bara snurrade tomt och inte tog mig någonstans! Varken fram eller bak. Efter lite gungande för att försöka få lastbilen i rörelse kom jag iväg efter kanske 20 smygande startförsök. Ibland är det halt, kan man säga.

Eller: "Det är inte halt förrän man bromsar eller svänger" Som jag brukar säga, eller tänka när man far nedför berget (=

 

comments powered by Disqus