Hakkaskyddet - fungerar det?

Vi skriver inledningen av december och både den juridiska och vädermässiga tidpunkten för vinterdäck på har passerat. Från och med nu är det obligatoriskt med vinterdäck i Sverige om vinterväglag råder. Vilket får sägas göra nu när en grådassig november övergick i ett kallare och krispigare december.
Själv gjorde jag traditionsenligt årets hjulbyte på egen hand. Besväret att packa in hjulen i bilen och sedan ta sig iväg till verkstaden som ska byta dessa efter att man fått köa ett tag gör att det i slutändan blir enklare och snabbare att byta själv.

Den som läste ett av mina tidigare inlägg minns att jag ofrivilligt fick testa hakkaskyddet i samband med en punktering. Skyddet, som gäller i ett år, gör att man får ett nytt däck om man råkar ut för en punktering. Dessutom ingår bärgning, transport och byte av själva däcket. Smått fantastiskt egentligen och det hela visade sig fungera precis som tänkt.
Vid min punktering så ringde jag bara ett nummer till hakkaskyddet som därefter ordnade med bärgare, bilen till verkstad som ersatte mig med ett helt nytt däck utan kostnad. Taxikvittot hem sparade jag och fick tillbaka pengarna för. Bortsett från besväret med själva punkteringen så var livet ett bekymmer mindre tack vare hakkaskyddet.
Vidare kunde jag också kräva väghållaren, Stockholms Stad på ersättning för en ny fälg då de faktiskt inte lyckats med snöröjningen på bron jag körde över, något som orsakade själva punkteringen.

Jaha, vad betalar man för det här tänkter du? Ingenting, hakkaskyddet ingår när du köper nya däck från Nokian. Och det fungerar verkligen.

comments powered by Disqus