Hakkapeliitta av och Hakka på

Igår i vårvädret passade jag på att byta till sommardäck, Nokian Hakka Blue.

Här ser man framdäcket på Hakka Blue efter en säsong. Mellan 6-7 mm kvar. Bakdäcket hade mer än 8 mm kvar så jag valde att skifta däcken för att få mer allroundslitage.

Framdäcket på Hakkapeliitta R där 8:an precis försvunnit så det ligger strax under 8 mm, på 2 säsonger!! Väldigt slitstarkt!

Bakdäcket på Hakkapeliitta R, mer än 8 mm kvar! Satt en jäkla massa sten i däcket dock. Hoppas de lossnar då och då och att det inte påverkar funktionen.

Slutresultatet nedan. Den gröna ventilpluppen visar att det är kväve i däcken istället för luft. Mycket nöjd med det då jag inte behövt fylla på en massa luft. Inget verkar läckt ut under lagringen heller.

Idag fick jag användning för däcken direkt på morgonen. Det kändes som om bilen klistrades fast i vägen trots allt vatten på vägbanan. Man kan se effekten av Aquapel glasförsegling på rutan också, vattnet pärlar sig och i hastigheter över 70-80 km/h så behöver man inte använda vindrutetorkarna.

comments powered by Disqus