Hakka Blue: sommardäcks summering, summed up!

Hakka Blue: sommardäcks summering, summed up! (English below).

Fram till för ett par veckor sen (26/10), bytte jag från mina Hakka Blue sommardäck, till mina Nokian Hakkapeliitta 7, dubbdäck, som jag nu kör med andra vintern i rad, för att ha de bästa däcken för svarthalka. Vilket vi drabbas av här nere i södra Skåneland ibland. Men Nokian Hakkapeliitta 7, kommer jag att skriva om i andra blogginlägg.

Innan hade jag de Michelin "Energy saver" sommardäck i dimension: 195/60 R15, som följde med bilen när jag köpte den December 2008.
Dessa Michelin "Energy saver" sommardäck, var totalt KASSA/DÅLIGA, vid vattenplaning, när det kom en vattensamling fick jag nästan panikbromsa om jag inte hade sett den i god tid. Om jag kom till en stor vattenpöl i mer än 90 km/h, så fick jag vattenplaning, flera gånger kämpade jag desperat, medan jag såg mitträcket komma närmre. Dessutom var sidogreppet riktigt dåligt.

Sen bytte jag till Hakka Blue sommardäck i dimension: 205/55 R16.
Naturligtvis fick jag då köpa nya fälgar, men nån timme med sökningar och telefonsamtal, gjorde att jag hittade fyra nya Enzo 7.0x16 lättmetallfälgar för 2000:-!
(Så kan jag spara på orginal lättmetallfälgarna.).
Dessa nya däck med större: Omkrets, Bredd, Grepp och därför rullmotstånd.
Innebar naturligtvis, högre vägljud och något högre förbrukning.
MEN! Bättre grepp innebär även bättre väghållning och kortare bromssträcka, dessutom har dessa däck fungerat utmärkt i situationer med risk för vattenplaning!
När jag har kört igenom en större vattensamling, så har jag märkt att jag definitivt har haft betydligt bättre kontroll. Naturligtvis kan man aldrig totalt förhindra vattenplaning annat än om man ligger i 50 km/h på motorvägen.
MEN - när jag kände att bilens styrning helt plötsligt blev väldigt lätt, så lyfte jag försiktigt av på gasen och styrde försiktigt emot, inom en sekund hade jag grepp!

Jag är grymt nöjd med mina Hakka Blue sommardäck i dimension: 205/55 R16!
Rekommenderas varmt. Även om den större/bredare däcks-dimensionen kan innebära en något högre förbrukning. Så inse detta: en-två hundringar mer i bränslekostnader per år, eller krocken som kan innebära en totalt kvaddad bil med skador för tiotusentals kronor och om du har otur, en sjukhus-vistelse för dig, (eller värre)! Dessutom är det roligare att köra en bil med bättre grepp, för att du känner dig tryggare.

I am very happy with my Hakka Blue summertires in dimension: 205/55 R16.
They work very well to prevent aquaplaning, especially compared to my old:
Michelin "Energy saver" summertires in dimension: 195/60 R15, that were catastrofically worthless in preventing aquaplaning.
With larger tires, circumference and width wise, you get Higher: roadnoise and fuel consumption. But you also get better grip and shorter braking distance.
So what is better/more "green": Lower fuel consumption (lesser grip), or an accident - turning your car (and perhaps you), to a wreck?
With better grip it's more fun to drive your car - because you feel safer!

 

 

comments powered by Disqus