Hakka 8: Trygghet i extrema situationer

Nya Nokian Hakkapeliitta 8 har ett nyutvecklat mycket stadigt dubbfäste, vilket ger ökat bromsgrepp. Nokian använder nu olika gummiblandningar i olika delar av däcket. Under den mjuka slitbanan används en extra kraftig gummiblandning för att effektivt låsa fast dubben på mönsterklacken. Detta ger stabilare körning på torra vägar och bidrar till jämnare slitage.

Hakka 8 har flera innovationer som man märker vid körning. Den unika dubbplaceringen och konceptet Eco Stud 8 ger mycket goda vinteregenskaper: Överlägset grepp vid inbromsning och acceleration, bättre slitstyrka samt ökad trygghet tack vare de säkra och komfortabla köregenskaperna.

Hakkapeliitta 8: Utformning av en förstyvad zon i slitbanans mittenområde

Nokian har samlat mönsterklackarna på mitten av slitbanan till en stark helhet som styvar upp däcket. Slitbanan har kraftiga mönsterspår och stora gluggar mellan mönsterklackarna, vilket gör att snö och snömodd inte fastnar i mönstret.

Hakkapeliitta 8: Bromskraftförstärkare i bakkant av mönsterklackarna

På bakkanten av mönsterklackarna sitter speciella bromskraftförstärkare, vilka ger bättre bromsgrepp. Dessa bromskraftförstärkare har en zigzag-formad kant som ger bättre grepp, speciellt på snöunderlag.

En viktig innovation på det nya däcket är att det har betydligt fler symmetriska mönsterklackar än Hakka 7. Detta ger bättre väggrepp, högre slitstyrka samt minskat däckljud.

Hakkapeliitta 8: Tredimensionell sajpning ger skarpa klackkanter

Större antal mönsterklackar med fler skarpa klackkanter ger förbättrat grepp både på is och på snö. Ett stort antal mönsterklackar var också förutsättning för Hakka 8´s breda dubbplacering. Mönsterklackarna är mindre än hos föregångaren, vilket minskar däckets värmeutveckling och därmed ökar däckets slitstyrka och livslängd. Detta minskar även däckets rullmotstånd och därmed bilens energiförbrukning, vilket gör Hakkapeliitta 8 till ett däck med lågt CO2-avtryck.

Först. Snabbast. Hakkapeliitta. Här betyder Hakkapeliitta "Fullproppat med innovationer".

Kör med insidan,

Johan

comments powered by Disqus