Hakka 8: Mer om gåtan med minskat vägslitage

Med nya Hakka 8 slår Nokian Tyres knockout på konkurrenterna, genom att istället för att minska antalet dubb (de nya föreskrifternas grundregel är max 50 dubb per meter på däckets rullomkrets, vilket ger färre än 100 dubb på normaldäcket) tvärtom öka antalet dubb kraftigt. Resultatet blir att i höst kommer däckhandlarnas hyllor erbjuda dels diverse dubbdäck som liknar munnen på en 90-åring, dels Nokians Hakkapeliitta 8 som ser ut som en fulltaggad igelkott med sina ca 200 dubb. Bilden nedan ger en liten fingervisning om hur skillnaden kommer att bli på däckhyllan. Det kommer t o m bli ännu större skillnad, då referensdäcket till vänster är dagens Hakka 7, vilket har ca 35 % fler dubbar än vad grundregeln tillåter för dubbdäck tillverkade fr o m 1 juli 2013. Däcket till höger är som du förstår nya Hakkapeliitta 8.

Jämförelse av dubbmönster hos Hakkapeliitta 7 och nya Hakkapeliitta 8

Hakka 7 är idag världens främsta dubbdäck, med fler segrar i tester av isgrepp än något annat dubbdäck. Bland nyckelfaktorerna för högt isgrepp är antalet dubb en av de viktigaste. (Dubbutstick och dubbkraft är ett par andra). Som synes på bild nedan, tagen genom en isplatta, så sopar nya Hakka 8 banan även med suveräna Hakka 7. Segern blir rent av förkrossande när man föreställer sig det vänstra jämförelsedäcket med 35 % färre dubbar fr o m hösten 2013!

Bild av däckavtryck tagen genom isplatta; Hakka 7 respektive Hakka 8

Hur kunde då Nokian minska vägslitaget trots fler dubbar? Det finns inte ett enkelt svar på den gåtan. Men viktiga steg togs redan med Hakka 7. Med Hakka 7 lanserade Nokian sin Air Claw Technology (ACT), som kombinerar ny dubbteknik och speciella luftdämpare. Den nya tekniken minskar vägslitaget samt ger bekväma och tysta köregenskaper och utmärkt isgrepp. Genom utvecklingen av ACT lyckades Nokian skapa ett koncept som under bilkörning genererar betydligt färre slitagepartiklar än sina konkurrenter. Det svenska väg- och trafikforskningsinstitutet VTI har jämfört hur mycket partikelutsläpp Nokian Hakkapeliitta 7 och tre konkurrentdäck skapar, mätt med måtten PM10 respektive PM2,5. Testresultatet visar att Nokian Hakkapeliitta 7 ger upp till 70 procent lägre partikelutsläpp än konkurrentdäcken. Förklaringen var ACT.

En del av ACT är att på mönsterklackarnas framkanter finns luftdämpare som är formade som droppformade små kammare. Deras uppgift är att ge mjukare dubbslag mot vägen samtidigt som de minskar dubbarnas vibration vid vägkontakt. Luftdämpningstekniken minskar alltså vägslitaget, gör att dubbarna håller längre samtidigt som samt däckljudet tystnat. Nokian Hakka 7 fick också nya så kallade ankardubbar som är breda och har många kanter. Dessa dubbar ger bättre grepp vid körning rakt fram och vid acceleration samt inbromsning. Sidogreppet förbättrades med hjälp av en bredare bottenfläns. Med Hakka 7 introducerades även en dubbdyna som effektiviserar dubbarnas funktion och dämpar dubbslagen mot vägen. Slutligen medförde Hakka 7 en ny "cap & base" konstruktion, där ett extremt robust bottenlager stadigt låser fast dubbarna i mönsterklackarna och dessutom ger bättre och stabilare köregenskaper på barmark. Dessa innovationer som kom med Hakka 7 har banat väg för lösningarna som gjort det nya vinnardäcket Hakka 8 möjligt. Eftersom Hakka 7 är kungen bland dubbdäck, får vi nog utnämna Hakkapeliitta 8 till dubbdäckens kejsare. Det bästa är att denna kejsare inte har "osynliga kläder", utan verkligen levererar. Hakka 8 sätter en ny standard för högt isgrepp och låga emissioner, inom ramen för de nya strängare föreskrifterna för dubbdäck. Länge leve kejsaren; hurra, hurra, hurra, hurra!!!!

Först. Snabbast. Hakkapeliitta. Här står Hakkapellitta för "Vinnardäcket som är utvecklat av teamet som vågade tänka utanför ramarna".

Kör med insidan,

Johan

 

comments powered by Disqus