Hakka 8: Ännu säkrare vägegenskaper och mjukare vägkontakt

Som ni tidigare kunnat läsa här på Hakkapedia, kommer nya dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 finnas i däckhandeln fr o m hösten 2013.

Hakkapeliitta 8 gör entré på våra vägar hösten 2013

Hakka 8 är utvecklat för att ännu bättre möta de nordiska bilisternas krav på vinterdäck med bra is- och snögrepp. Vid våra testkörningar imponerade Hakka 8 inte bara med absolut säkert väggrepp (jag lyckades aldrig tappa greppet, trots nästan galet hård körning på testbanorna i Ivalo), utan även med komfortabla köregenskaper i varierande vinterförhållanden. Nokians förebild vid utvecklingen av den nya generationens Hakkapeliitta dubbdäck var dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 7 som lanserades år 2009 och som sitter på både min Saab 9-5:a och på vår 7-sitsiga familjebuss Ford Galaxy. Dubbade Hakapeliitta har vunnit ett stort antal däcktester och är världsmästare i sitt slag: över 30 testvinster i vinterdäcktester som motortidningarna har gjort under åren 2009-2012.

 Hakkapeliitta 8 har symmetriskt mönster med bestämd rullriktning

Det har krävts nästan fyra år av koncentrerat utvecklingsarbete och tester för att skapa ett nytt vinterdäck. Nya Hakkapeliitta 8 har som sin föregångare ett mönster med bestämd rullriktning. Medan däck från många andra däcktillverkare har osymmetriska mönster, har Nokian valt ett symmetriskt mönster med bestämd rullriktning. Detta val har skett efter tusentals tester i Lappland, vilka visat att detta mönster är det mest idealiska alternativet på dubbdäck. Mönstret hos Hakka 8 stöder en mycket bred placering av det grymt stora antalet dubb, vilket ger optimalt grepp och minskar däckljudet.

Hakkapeliitta 8 tar över tronen som dubbdäckens konung från Hakkapeliitta 7 

Inför pressreleasen i Ivalo berättade Nokians Tyres utvecklingschef Juha Pirhonen om företagets ideologi, att ett äkta vinterdäck måste fungera optimalt i riktiga vinterförhållanden, med andra ord på is, snö liksom på snömodd. Efter testkörningarna kan jag bara bekräfta att det stämmer utmärkt in på Hakka 8. Min övertygelse är att detta däck kommer att slå knock-out på konkurrenterna i höst, då dessa sannolikt kommer med däck som - pga grundregeln i den nya dubbdäcksföreskriften - har färre dubb och sämre isgrepp samtidigt som Hakka 8 representerar en helt ny epok som förenar enastående säkerhet med lågt vägslitage.

Kör med insidan,

Johan

comments powered by Disqus