Hakka 7:orna bekände färg när rådjuret hoppade fram

Tidigt igår morse körde jag två av flickorna till konståkningsarenan med vår familjebil, en sjusitsig Ford Galaxy. Plötsligt fick Fordens Hakka 7:or bekänna färg, då ett rådjur plötsligt hoppade ut på den isiga vägbanan från slyn i landsvägens kant. Jag kände mig mycket nöjd över inbromsningen, då den måste ha varit precis på gränsen till att lösa ut ABS-funktionen (dvs utnyttjade maximal friktion = snabbast möjliga inbromsning på is; läs artikeln om "Threshold braking" på DrivingFast.net). ABS:en släppte aldrig bromstrycket och inbromsningen gick grymt snabbt. Dubbarna jobbade mycket bra och med ett rasslande ljud mot isen som nog var det som fick rådjuren att vända och hoppa av vägen igen   :D

Tack vare mina utmärkta Hakka 7 lever rådjuret och bilens front är hel. Tack Nokian!

Idag besiktade jag Forden. Det gick galant, så när som på en 1:a för ett positionsljus som var trasigt igen, trots service på Fordverkstaden för bara tio dagar sedan. Passade på att titta på däcken. Forden rullar liksom vår Saab 9-5 alltså på Hakkapeliitta 7. Medan Saaben fick nya däck i början på vintern, är Fordens Hakka 7:or inne på sin andra säsong. Vi kör ca 1000 mil per vinter med vardera bil. Så med tanke på att de rullat ca 1500 mil ser de bra ut och dubbutsticket är helt ok. Däckens goda bromsprestanda bevisades som sagt var igår.