Första intrycket. Ljud !!!

Kommit lite snö, och bilen står översnöad på gården. Skottat snö har man gjort igår men inte sopat av bilen ännu. Har alltså inte hunnit köra så mycket sen däcken blivit monterad, men det man hittills kört med dem, har man väl förstås fått sig ett första intryck.

 

Min Lancer Ralliart är väl förstås inte bland de mest ljudisolerade eller tystaste bilara på marknaden. Kan alltså inte påstå att den är speciellt påkostad när det gäller ljudisolering eller har liknande åkkomfort som bara större dyrare bilar kan erbjuda, vilket märks av att bara smälla igen dörrarna. En första känsla är att Hakkapeliitta 7 rullar fint och är tyst på snön och vinterväglaget. På asfalt och landsvägen låter de lite mer åt det dova hållet och man får en känsla av dess grova vintermönster, som förstås inte bör jämföras med sommardäck, men som ändå gör att de känns tryggt eftersom asfalten här nu har en tunn isbelagd yta. Har slagit av stereon för att lyssna på däcken, vilket man kanske inte gjort eller tänkt på samma sätt med mina tidigare dubbdäck, men något jag reagerar på är att när man bromsar låter dubbarna inte alls lika högt eller klösande vid inbromsning på den hala asfalten. Kan det ha något med inkörning att göra ?  Eftersom jag fått dem så sent på bilen är det lite sent för inkörning på bar asfalt som jag hört rekommenderas. Det är såpass halt ute att inkörningen tyvärr inte blir optimal eller garanterat lugn. För det är och kommer vara svårt att hålla sig från att göra helt slirfria accelerationer eller inbromsningar utan att bilens abs börjar pulsera i bromsen, speciellt när däcken nu ska testas !

Så om vi nu under testets gång skulle råka tappa en dubb eller tre, kan jag ta på mig skulden för det men tror inte det lär behövas.

 

Nej åter till funderingarna angående att mina tidigare däck hade högre, klösande, knastrande dubbljud vid inbromsning på isig asfalt. Har de fler dubb ? Annat dubbutstick ? Bättre grepp ? Kommer Hakka 7 börja låta mer sen när dubbarna väl satt sig ordentligt eller ändras dubbutsticket något vid inkörning?

 

Jag vet inte säkert ännu. Men det är mest troligt förklarat i det jag läst om Hakkapeliitta 7 alldeles just. Om

 Air claw technology 

och

 Eco stud system

Om

Luftdämparna:

 som dämpar dubbslagen mot vägen. Att dubbarna sitter så stabilt med sina 

Ankardubb:

 som med dess breda och många kanter förbättrar greppet vid acceleration och inbromsning. 

Björnklo: 

som håller dubbarna i rak och stadig position, för bästa inbromsningsgrepp.

 

Och angående greppet? Nej inte ens orolig eller fundersam på att det skulle vara sämre på något sätt såklart. Ljudet och känslan vid hård inbromsning på den isiga asfalten får mig att tänka att Hakkapeliitta 7 kanske helt enkelt inte "halkar på dubben" vid inbromsning på samma sätt och att dubbarna är stabila.

 

 Först. Snabbast. Hakkapeliitta. 

 

comments powered by Disqus