Fjärrstyrda dubbar på vinterdäck är något som kunderna enligt Matti Morri, teknisk chef på Nokian Tyres, efterfrågar år efter år. Idealdäcket skulle fungera så att dubbarna vid behov kan aktiveras genom att trycka på en knapp på instrumentbrädan. Många däcktillverkare har försökt utveckla den här typen av däck, men de flesta idéerna har inte lett till ett färdigt däck.
Varför började Nokian Tyres att utveckla den här typen av däck?
På en dataskärm verkar däcket fungera perfekt, men det är inte så enkelt att ta fram ett riktigt däck med den här funktionen och därför har ingen däcktillverkare hittills lyckats utveckla en fungerande däckserie med fjärrstyrda dubbar. I samband med vinterdäckets 80-årsjubileum tänkte vi på Nokian Tyres att visa världen att vi även har kompetens inom det här området. Vi utvecklade och tillverkade fyra vinterdäck med fjärrstyrda dubbar. Vi har dock inga planer på att börja serieproducera däcket, däcken som vi har tillverkat är alltså rena konceptdäck. För att aktivera eller avaktivera dubbarna behöver bilen inte stå stilla utan det kan göras under körning genom att trycka på en knapp på instrumentbrädan. Vi har kört med dessa däck i varierande vinterförhållanden några tiotals mil och de fungerar väl.
Hur är det möjligt att Nokian Tyres lyckats med något som andra inte gör?
Det krävs en hel del kunskaper om däckkonstruktion och vilka möjligheter den erbjuder. Som en däcktillverkare har vi förstås omfattande kunskaper om detta. Fjärrstyrda dubbar är ingen enkel sak att genomföra, speciellt då alla dubbar på samtliga fyra däck ska aktiveras och avaktiveras samtidigt inom bråkdelen av sekunden.
Hur är det tekniskt möjligt att genomföra?
Det här är vår hemlighet. Alla som har sätt däcken har sin egen tolkning om hur tekniken fungerar, men hittills har ingen gissat rätt.
Hur många år kommer det att ta innan konsumenterna kan börja använda tekniken?
Den tekniken som vi använder på konceptdäcket är för komplicerad för serieproduktion. Tekniken måste bli enklare för att kunna producera tiotusentals däck. Det tar 10-12 år att utveckla en normal däckkonstruktion av den typen som däcken har i dag. Vinterdäcket är nu 80 år gammal och när vi firar vinterdäckets 100-årsjubileum så kanske vi kan lansera vinterdäck med fjärrstyrda dubbar.